Mee met de diversi-tijd

Bedrijven voelen vandaag meer dan ooit de gevolgen van de arbeidskrapte. En die laat zich in Europa bijna nergens zo hard voelen als in België. Maar in hun war for talent laten organisaties heel vaak een potentiële groep links liggen. Wil je als bedrijf nieuw talent aantrekken en bestaande medewerkers motiveren? Dan is het antwoord: inclusie. Door niet alleen diversiteit te omarmen maar een waardig inclusief beleid te installeren, verhoog je het bedrijfssucces, het welzijn op de werkvloer en de klanttevredenheid.

Het is een absurde spagaat binnen onze arbeidsmarkt: veel bedrijven en ondernemers klagen dat ze niet voldoende medewerkers vinden terwijl minderheidsgroepen aangeven dat ze moeilijk werk vinden. Zo stromen vrouwen nog altijd onvoldoende door naar topfuncties en vallen mensen met een migratieachtergrond uit de boot. In Antwerpen heeft meer dan de helft van de inwoners buitenlandse roots, in Brussel zelfs driekwart van de inwoners. Maar wanneer je er een bedrijf binnen stapt, komt het nog voor dat amper tien procent van de medewerkers een andere origine heeft. De werkvloer is dus niet altijd een weerspiegeling van de maatschappij. Het besef en het engagement om hier iets aan te veranderen, groeit wel. Hoe ga je naar een inclusiever beleid als bedrijf? Want goede intenties zijn mooi maar niet genoeg.

Diversiteit versus inclusie

Allereerst is het belangrijk om beide begrippen scherp te stellen. Diversiteit en inclusie mogen dan wel toverwoorden zijn in zo goed als elke bedrijfspresentatie, vaak heerst er verwarring over de juiste betekenis. Wanneer we spreken over diversiteit, dan spreken we over de verschillen tussen de individuen van een groep, bijvoorbeeld in waarden, gedragingen, cultuur, overtuigingen, seksuele geaardheid en etnische achtergrond. Andere verschillen kunnen zijn: sociaaleconomische achtergrond, taal, geslacht, leeftijd en ervaring. Een divers bedrijf heeft een personeelsbestand dat medewerkers met verschillende kenmerken weerspiegelt.

Inclusie gaat nog een stap verder. Een inclusief bedrijf erkent en waardeert die verschillen en geeft individuen het gevoel dat ze zichzelf kunnen zijn en erbij horen. Een inclusieve werkplek doet haar best om onbewuste vooroordelen en discriminatie in de kiem te smoren. Het erkent niet alleen de verschillen individueel maar benut deze om creativiteit, innovatie en groei te stimuleren. De medewerkers zijn immers de motor van een bedrijf. Een investering in hun welzijn levert op.

Samen dansen

Maar hoe transformeer je een homogene bedrijfscultuur naar een diverse weerspiegeling van de maatschappij? Het begint met je bewust te zijn van onbewuste vooroordelen en belangrijke veranderingen door te voeren. Een mooi voorbeeld van zo’n beleid vinden we bij supermarktketen Albert Heijn. Zij komen de moslimgemeenschap tegemoet door werken met een hoofddoek toe te laten en tijdens de Ramadan extra aandacht te schenken aan het vasten. Daarnaast zijn meer dan de helft van hun collega’s vrouwen en hebben ze 2002 collega’s met een fysieke of verstandelijke uitdaging in dienst. Daardoor wordt niet alleen de drempel verlaagd voor kandidaten om te solliciteren maar ook om te komen shoppen als klant.

Een open, diverse omgeving creëren is een eerste, belangrijke stap. Maar dan pas begint het echte werk. Medewerkers aannemen met een andere achtergrond, religieuze opvatting of geaardheid is niet voldoende. Een bedrijf toont daarmee dat het oog heeft voor diversiteit. Maar het is nog crucialer dat alle werknemers deel uitmaken van de bedrijfscultuur en als gelijke behandeld worden. Of zoals de bekende diversiteitsadviseur Vernā Myers zegt: “Diversiteit is uitgenodigd zijn voor het feestje, inclusie betekent uitgenodigd worden om mee te dansen.”

Wat levert het je op?

Onderzoek toont aan dat bedrijven die van diversiteit en inclusie een prioriteit maken, hun omzet tot 15 % zien stijgen. In een tijd waarin bedrijven naarstig op zoek zijn naar de juiste kandidaten, trekt een inclusieve organisatie meer talent aan omdat die verder kijkt dan gender, overtuiging of achtergrond. Een groep van diverse medewerkers die zich gewaardeerd voelen zorgt voor creativiteit en innovatie. Verschillende stemmen brengen immers verschillende visies mee die een meerwaarde zijn voor het bedrijf. Werknemers maken kennis met andere denkbeelden en durven uit hun comfortzone stappen. Zo wordt er niet alleen binnen de bedrijfsmuren een belangrijk signaal gegeven, maar ook naar klanten en leveranciers toe. Voor hen wordt het duidelijk dat jouw bedrijf afgestemd is op de huidige maatschappij en investeert in het talent en welzijn van haar medewerkers.

Aan de slag

Wil jij als bedrijf meer inzetten op diversiteit en inclusie? Wees je er bewust van dat zo’n beleid er niet komt van vandaag op morgen. Het is een lang groeiproces en het vraagt om voelsprieten in een maatschappij die continu evolueert. Aanvaard dat je in het begin niet altijd de juiste keuzes zal maken maar dat je daaruit kan leren om het beter te doen.

Wil jij weten waar je bedrijf vandaag al staat op vlak van diversiteit en inclusie? Dan kan je makkelijk online een Diversity & Inclusion Self-Assessment Tool gebruiken. Door een antwoord te geven op concrete vragen kom je te weten op welke vlakken je al vordering boekte en op welke vlakken er nog werk aan de winkel is. Wie daarmee verder aan de slag wil, kan via een opleidingstraject investeren in haar inclusiebeleid.

Zin in meer?

Ontdek onze opleiding rond diversiteit en inclusie: Durf inclusief te ondernemen. Of vraag een traject aan op maat.

Interesse in andere artikels over Hr, learning & development? Klik dan hier.

 

Avatar foto

Auteur

Melissa Strohlein is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in het logistieke en hr-domein. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen op en vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen die beantwoorden aan de leerbehoeften van logistieke en hr-professionals vandaag.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect