Meningen over opleidingen zijn verdeeld

Als opleidingsverantwoordelijke kan het geen kwaad om binnen de organisatie de vinger aan de pols van de medewerkers te houden. Uw mening over het opleidingsaanbod strookt immers niet altijd met die van hen. Dat leert de Learning Indicator 2010, een enquête over opleiding en ontwikkeling dat Kluwer liet uitvoeren bij 2.964 werknemers en 1.365 hr-professionals. Wat zijn de verschillen?

Eerste twistpunt: wie activeert het leren en neemt het initiatief tot het volgen van een opleiding? De 1.365 hr-professionals die aan Learning Indicator 2010 deelnamen, wijzen in de eerste plaats (67%) naar de lijnmanager. Die speelt volgens hen een cruciale rol bij het informeren en het stimuleren van de medewerkers. De 2.964 werknemers die op de enquête reageerden, zijn echter van mening dat ze opleidingen vooral op eigen initiatief (57%) volgen, en minder op aangeven van hun leidinggevende.

 

“Een vaststelling die ons niet onbekend is”, reageert Jan Laurijssen, Learning Technology Manager bij Kluwer Opleidingen. “Nochtans hangt het succes van een opleiding nauw samen met de betrokkenheid van de lijnmanager. Als die zowel voor als na de training de doelstelling en het resultaat van de opleiding met de medewerker bespreekt, is het effect van de opleiding exponentieel groter.”

 

Zwakke schakel

In het opleidingstraject is de lijnmanager nog te vaak de zwakke schakel. Dat hr-verantwoordelijken de rol van die manager rooskleuriger inschatten dan hij in werkelijkheid is, vergroot het probleem alleen maar. Zo is bijna de helft (46%) van de hr-verantwoordelijken ervan overtuigd dat lijnmanager en medewerker systematisch de opleidingsmogelijkheden bespreken, met als absoluut minimum één keer per jaar of tijdens het functioneringsgesprek. Werknemers delen die mening hoegenaamd niet. Slechts 36 procent zegt dat het opleidingsaanbod systematisch besproken wordt.

 

Volgens 15 procent van de medewerkers is opleiding helemaal geen gespreksonderwerp op de werkvloer. Vooral uitvoerende krachten en wie in een klein bedrijf werkt met minder dan 50 werknemers blijven in de kou staan.

 

Ook over de communicatie rond opleidingsmogelijkheden in de organisatie zijn de meningen verdeeld. Opnieuw menen 6 op de 10 hr-professionals dat lijnmanagers een prominente rol spelen in het informeren van het personeel over het opleidingsaanbod. Voor de medewerkers zelf is hun leidinggevende echter geen belangrijker informatiekanaal dan e-mail (48%) of het intranet (41%).

 

Happy few?

Dat bedrijven grote inspanningen doen inzake opleidingen, staat buiten kijf.

Toch gebeurt dat niet tot ieders tevredenheid. 4 op de 10 medewerkers zijn maar matig tot helemaal niet tevreden over hoe hun onderneming met opleiding en ontwikkeling omgaat.

Die tevredenheid stijgt wel met het functieniveau, wat de stelling zou kunnen voeden dat opleiding vooral iets is voor de ‘happy few’ (kader, directie en expertfuncties). Hoewel de participatiegraad in de hele populatie groot is (76%), blijkt uit het onderzoek dat kader- en directieleden het voorbije jaar het vaakst een opleiding hebben gevolgd (85%). Bij professionele medewerkers was dit 78 procent, bij uitvoerende krachten 62 procent.

 

Buiten de uren

Ook wat de bereidheid tot het volgen van een opleiding betreft, lopen de meningen uiteen. Volgens een meerderheid van de hr-verantwoordelijken is minder dan 30 procent van de werknemers bereid om in zijn of haar vrije tijd een opleiding voor het werk te volgen.

 

Werknemers spreken dit gebrek aan ‘goodwill’ sterk tegen. Driekwart ziet er naar eigen zeggen geen graten in om ‘buiten de uren’ een beroepsgerelateerde training te volgen. Vooral bij jongere werknemers tussen 18 en 30 jaar (79%) en directieleden (86%) reageert de overgrote meerderheid positief.

 

Opvallend is tot slot dat in kleine bedrijven deze extra goodwill hoger wordt ingeschat dan in grote ondernemingen.

 

 

Meer resultaten van het onderzoek vindt u in het witboek Learning Indicator 2010 dat u kunt opvragen via info@kluweropleidingen.be.

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect