Meten van leren is nooit een doel op zich

Liggen hr-managers wakker van de impact van opleidingen? Vinden ze het een prioriteit om het resultaat van leerinspanningen te meten? Kluwer Learning Indicator biedt een verrassend inzicht vindt Miek Wouters.

Kluwers Learning Indicator 2013 onderzocht wat het komende jaar de prioriteiten zijn op vlak van opleiding en ontwikkeling. Zowel managers als hr-verantwoordelijken plaatsen het ‘leerbeleid afstemmen op de bedrijfsstrategie’ in hun top 3.

 

Prioriteiten in opleiding en ontwikkeling
De afgelopen jaren hoorden we vaak het pleidooi om leerinspanningen te koppelen aan de missie en doelstellingen van de organisatie. Heeft deze kruistocht dan eindelijk zijn vruchten afgeworpen? De resultaten van de Learning Indicator doen dit vermoeden. Meer en meer bedrijven ontwikkelen hun leerinitiatieven in functie van bedrijfsdoelstellingen en beoogde bedrijfsresultaten.

Wat me verbaast in dezelfde enquêteresultaten is dat HR-verantwoordelijken minder voorrang geven aan het ‘verhogen van de ROI van leerinspanningen’. Nochtans zijn Return on Investment en bedrijfsresultaten onlosmakelijk met elkaar verbonden. Of zouden het toch moeten zijn. Dé manier bij uitstek voor L&D professionals om hun werk gewaardeerd te zien is om de impact op het bedrijfsrendement aan te tonen. En toch meet slechts 1 op 3 HR-verantwoordelijken het effect van een opleiding of leertraject op de team- en bedrijfsresultaten!

Zijn HR-professionals het beu hun inspanningen louter in cijfers te vertalen? Hebben ze ervaren dat het meten van leren al te vaak een doel op zich is? Of vinden ze het meten van leren te complex geworden met de opkomst van informeel leren en leren via social media?

Misschien moeten we gewoon stoppen met het meten van leerinspanningen. Misschien moeten we focussen op wat echt belangrijk is: de performantie meten van onze medewerkers. Per slot van rekening gaat het er om hoe we met zijn allen effectief bijdragen tot het verwezenlijken van de bedrijfsstrategie. Meer dan 3.200 hr-professionals en managers gaven via de Learning Indicator een duidelijk signaal. Waarvoor dank.

 

Meer lezen?
Meer weten over de resultaten van het onderzoek Learning Indicator 2013?

Lees dan ook deze artikels:
Learning Indicator: 1 op 2 leert ook na de uren
Learning Indicator: we leren het liefst van collega’s
Learning Indicator: 20’ers leren liefst tijdens het werk
Learning Indicator: hoe herkent u de Super Learner?

 

Of download de whitepaper ‘Gevonden: de super learner!’ met alle resultaten van het onderzoek.

 

Avatar foto

Auteur

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect