‘Meters’ wijzen starters de weg

Bij Secretary Plus Outsourcing Solutions krijgen alle nieuwe medewerkers vanaf dit jaar een ‘meter’ toegewezen: ervaren collega’s die starters bijstaan met raad en daad.

Wie bij Secretary Plus Outsourcing Solutions aan de slag gaat, werkt vanaf dag één ‘op locatie’. Het bedrijf zet getalenteerde ‘office’-profielen in bij klanten. Voor wie nieuw is in de job, en zeker bij schoolverlaters, zorgt die situatie ­– heb ik nu twee werkgevers? – soms voor verwarring.

“We hebben gemerkt dat nieuwe collega’s met heel wat vragen zitten. Vaak zijn dat praktische vragen, maar soms gaat het ook om delicate situaties waarin ze niet goed weten hoe zich te gedragen. De drempel om naar HR te bellen, is dan vaak net iets te groot. Ervaren collega’s bij wie ze in vertrouwen terecht kunnen, zijn in dat geval een goede ruggensteun”, vertelt Nadia Scholiers van Secretary Plus.

 

Imago
Bovendien is het belangrijk dat starters vanaf dag één een professionele indruk maken. Ze werken immers bij klanten en bepalen zo mee het imago van Secretary Plus. “Daarom zullen onze ‘meters’ hen begeleiden in onze manier van werken, reageren en communiceren”, legt Nadia Scholiers uit.

Het is niet de bedoeling dat meters bij de klant langsgaan om hun pupil te bezoeken. Het contact zal vooral telefonisch verlopen. Elkaar face-to-face ontmoeten, kan natuurlijk ook.

 

Vrijwilligers
Een nieuwe medewerker kan bij Secretary Plus Outsourcing Solutions minstens zes maanden beroep doen op zijn of haar meter. “Ik verwacht dat dit maatwerk wordt”, zegt Nadia Scholiers. “Sommigen zullen sneller zelfstandig werken, anderen zullen extra begeleiding nodig hebben.”

Alle Secretary Plus-meters – momenteel een achttal – zijn vrijwilligers. Trainer en coach Katelijne Rotsaert bereidde hen eind vorig jaar, met een workshop, voor op hun nieuwe taak. “Het zijn stuk voor stuk gedreven mensen met ervaring. Ze kennen het klappen van de zweep en zoeken in het meterschap een nieuwe uitdaging.”

 

Vertrouwen
De meters mogen dan doorgewinterde projectmedewerkers zijn, het meterschap is volledig nieuw voor hen. “Als meter ben je in de eerste plaats een vertrouwenspersoon en aanspreekpunt. Je bent geen schaduwbaas met een controlerende functie. Voelt een starter dat wel zo aan, zal de relatie moeilijker verlopen”, legt Katelijne Rotsaert uit.

Tijdens de workshop kwamen ook de verwachtingen en de drijfveren van de meters aan bod. “Het kan dat meter en metekind verschillende professionele drijfveren hebben en uit andere zaken energie en motivatie halen. Meters moeten met die verschillen kunnen omgaan”, weet Katelijne Rotsaert.

Ze gaf de meters ook wat achtergrond over de ‘coachende attitude’. Er werd geoefend op hoe je op een ‘coachende’ manier omgaat met vragen van de nieuwe collega’s. Ook verschillende leerstijlen kwamen aan bod.

 

Geen klik
En wat doet een meter in moeilijke situaties? Katelijne Rotsaert: “We hebben de dag met dergelijke cases afgerond. Wat als je merkt dat je nieuweling niet goed bezig is? Je bent zijn baas niet. Of wat als het absoluut niet klikt op persoonlijk vlak? Zulke vragen hebben zelden een eenduidig antwoord, maar in groep komt men er dan wel uit. Een meter kan in bepaalde gevallen ook altijd doorverwezen worden naar een hiërarchisch verantwoordelijke of naar HR.”

Omdat ook meters een coach kunnen gebruiken, werd op het einde van de workshop een moment afgesproken waarop ze hun eerste ervaringen met elkaar zullen delen.

 

 

Nadia Scholiers is HR talent administrator bij Secretary Plus Outsourcing Solutions.

 

 

 

 

Katelijne Rotsaert is trainer en coach bij Linkpower-
Kluwer Opleidingen.

 

 

 

 

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect