Model van Ulrich: begrijpt hr de wereld wel?

In deze reeks nemen we de zes hr-rollen uit het model van Ulrich onder de loep. We starten met de rol van strategische vormgever. Vrij vertaald: meedenken met de business op basis van een beter begrip van de wereld.

Als je de rollen uit het model van Ulrich wil bespreken, start dan met de strategic positioner (strategische vormgever). Dat was het advies van Kluwer-docent Raf Vanzeer. “In Ulrichs nieuwe model ligt die competentie weliswaar in de buitenste schil (zie model), maar het is wel die rol waarin zowel alle andere hr-competenties samenkomen als degene die in voortdurend contact staat met de buitenwereld.”

Die buitenwereld is essentieel in het herwerkte model van Ulrich. Het begeleidende boek heet niet zomaar HR from the outside in. “De rol van strategic positioner is de cirkel rondom het model van Ulrich waarmee hij duidelijk maakt dat hr van veel op de hoogte moet zijn (economie, cultuur, maatschappij, politiek…) om haar werk goed te doen”, legt Raf Vanzeer uit.

De uitdaging voor hr is niet alleen op de hoogte te zijn van wat er buiten de bedrijfsmuren gebeurt, maar dat ook te blijven. De wereld staat immers niet stil. “Er zijn tal van vragen te stellen betreffende globalisering, technologie, arbeidsmarkt, klanten, consumenten, investeerders, concurrentie… Wat gebeurt daar? Wie doet wat? Welke verwachtingen leven er? Bij wie? Enzovoort. Al die vragen leveren nieuwe uitdagingen op”, legt Raf Vanzeer uit.

 

Stuurloos
“Op de werkvloer vertalen die uitdagingen zich in strategische vragen rond talent, verandering, leren, leiderschap, innovatie, bedrijfscultuur en zoveel meer. Het is duidelijk dat als hr een meerwaarde wil bieden, hr-professionals zowel uitdaging als omgeving ten volle moeten begrijpen.”

Pas daarna kan er door hr werk gemaakt worden van een unieke identiteit voor de organisatie. “Die moet gebouwd worden op de ‘capabilities’ en de karakteristieken die de onderneming in staat moet stellen om een antwoord te bieden op voornoemde uitdagingen”, aldus Raf Vanzeer. “Ik doel daarmee op zowel hard als soft skills op het niveau van de werknemer als op de aanwezigheid van technische kerncompetenties op het organisatieniveau. Ook de bedrijfscultuur moet hierop afgestemd worden.”

Hoe moet hr dat doen? Door mee aan tafel te zitten als er over de bedrijfsstrategie wordt gesproken. “Als hr de rol van strategische vormgever opneemt, moet ze meedenken met de business over hoe de onderneming haar diensten levert in een voortdurend veranderende wereld”, aldus Raf Vanzeer. “Op dit niveau worden de doelen uitgezet. Is hr daar niet bij, riskeren al de andere hr-activiteiten stuurloos te worden.”

 

Lat ligt hoog
Wat betekent dit voor het hr-beroep? “Dat de technische aspecten van het metier belangrijk blijven, maar dat ze slechts het toegangsticket zijn”, zegt Raf Vanzeer; “Het hr-beroep evolueert richting een betere afstemming op de business.”

Een mogelijke belemmering daarbij is dat het urgente kortetermijndenken het vaak haalt op langetermijnconcepten. “Efficiëntie, kost en controle staan vaak zo centraal dat het strategische uit beeld verdwijnt”, aldus Raf Vanzeer.

Voor hr-professionals die hun strategische positie ernstig nemen, ligt de lat zeer hoog, vult de docent nog aan. “Wie of wat tien jaar geleden succesvol was, is dat niet noodzakelijk nog vandaag. Hr moet nieuwe rollen opnemen en haar technische expertise leren toepassen op de business performance. Enkel zo kan hr meerwaarde leveren.”

Over die andere, nieuwe rollen leest u meer in de volgende artikels uit deze reeks.

 

 

Raf Vanzeer is senior consultant bij Kaleido Consulting. Sinds 2011 doceert hij voor Kluwer de opleiding ‘Hr Business Partner: Masterclass’ met het model van Ulrich als leidraad.

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect