Moet opleiding meteen renderen?

Kunnen we het resultaat van opleiding enkel op langere termijn berekenen? Of moet opleiding meteen renderen? Learning Consultant Koen Dierckx meent van wel.

Het heeft geen zin te investeren in leren indien er enkel op korte termijn wordt gerekend.” Dat was een van de stellingen die Greet Op De Beeck voorlegde aan het pannel tijdens het VOV Levensloopbaan congres op 20 november.  Koen Dierckx, learning consultant bij Kluwer Opleidingen, verdedigde er het tegendeel. “Natuurlijk kan en moet er geïnvesteerd worden in leerinitiatieven die onmiddellijk renderen!”.

Meteen kennen en kunnen

“Organisaties moeten vandaag zeer wendbaar zijn en snel kunnen inspelen op veranderde vragen. Dat geldt ook voor opleidingen : die moet je vaak snel kunnen aanbieden en ze moeten vaak snel renderen” aldus Koen Dierckx.

Hij illustreert dit met twee voorbeelden:

  • een accountant die nu een opleiding volgt over de impact van de fiscale maatregelen van de nieuwe regering, moet die kennis morgen kunnen toepassen in een fiscale aangifte.
  • een nieuwe heftruckchauffeur in de petrochemie moet na een opleiding meteen risico’s kunnen inschatten en veiligheidsvoorschriften correct toepassen.

“Zeker als het gaat over het overdragen van kennis en kunde, mag en moet je kijken naar rendement op korte termijn. Wat je leert in zo’n opleiding moet je de volgende dag kunnen toepassen.”

Veranderen is leren, leren is veranderen

Koen Dierckx maakt een onderscheid tussen opleidingen die kennis en kunde overdragen enerzijds, en opleidingen die verandering beogen in attitude, gedrag en cultuur anderzijds.

“In de meeste leertrajecten die ik vandaag ontwerp, vragen organisaties meer dan louter het toepassen van nieuwe kennis en vaardigheden. Ze willen dat een opleidingstraject ook leidt tot merkbare verandering in het gedrag, en zelfs in de mindset en de cultuur van mensen en teams.” “In dat geval, zegt Koen Dierckx, spreek je inderdaad van een investering die pas op langere termijn rendeert.”

Hij geeft het voorbeeld van een leiderschapstraject, waarbij het management van een organisatie een nieuwe manier van leidinggeven aanleert: van een directieve naar een meer coachende en participerende leiderschapsstijl.

“Met zo’n leertraject mik je op ander gedrag en op een andere leiderschapscultuur. Dat is een resultaat dat je enkel op langere termijn kunt waarmaken. Bovendien is het niet alleen de zaak van trainer en trainee, maar ook van andere stakeholders die een rol spelen en dus medeverantwoordelijk zijn voor het resultaat.”

Benieuwd hoe u het ziet

Kunnen we het resultaat van opleiding enkel op langere termijn berekenen? De redactie is benieuwd hoe u denkt over deze stelling uit het VOV Levensloopbaan-congres.

Bent u het eens/oneens met Koen Dierckx? Laat uw commentaar hieronder. Want er is niets dat Koen liever doet dan praten over leren 🙂

Avatar foto

Auteur

Koen Dierckx is Learning Consultant bij NCOI Learning en helpt mensen bij het waarmaken van hun leerplannen en -uitdagingen. Hoe? Door samen te bekijken welke leerkeuzes bijdragen tot blijvende leerresultaten en tot de groei van de organisatie. Door de vaardigheden van interne trainers aan te scherpen. En door hulp te bieden bij het uitstippelen van een opleidingsbeleid: duidelijke behoefteanalyses maken, leerdoelstellingen formuleren en leertrajecten uittekenen.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect