Next Learning 2015: Hoe leren we morgen?

Welke technologie verandert het gezicht van L&D? HR-technology expert Mathias Vermeulen blikt voor Learning Live terug op het Next Learning 2015-congres.

“Het eerste wat me opviel, was de toch wel grote aandacht voor virtual reality en augmented reality. In Vlaanderen vind je tijdens gelijkaardige events daar misschien één sessie over. Tijdens Next Learning stonden er maar liefst vier sessies rond deze topics op het programma.”

Voor Mathias Vermeulen het bewijs dat organisaties er ook meer aandacht aan besteden. De mogelijkheden spreken dan ook tot de verbeelding. “Een zeer basic toepassing, maar één die zijn diensten al bewezen heeft, is de QR-code als doorgeefluik voor informatie.

Friesland Campina bracht dit jaar een mooie case tijdens de Stimulearning L&D Awards. Het bedrijf plakt QR-codes op haar machines. Werknemers die de handleiding van een machine nodig hebben, hoeven de code maar te scannen en alle instructies verschijnen op hun tablet. Zo hebben ze alle info onmiddellijk bij de hand op het moment dat ze die nodig hebben. Een mooi voorbeeld van hoe leren naar de werkplek komt.”

 

Real time info
Iets futuristischer zijn learning apps voor slimme brillen. Wie zo’n bril draagt, krijgt in real time de gevraagde of de gewenste informatie te zien. “Dat kan een filmpje zijn, een infoflash of een korte uitleg. Ook hier is het voordeel dat je meteen kan verder werken. Je verliest geen tijd”, aldus Mathias Vermeulen.

Augmented reality vraagt om een trigger, een impuls die ervoor zorgt dat de informatie opgevraagd wordt. Die impuls kan een code, een beeld of een locatie zijn. Een technologie die een stapje verder gaat, en die heel wat perspectieven biedt op het vlak van opleiding en ontwikkeling, is virtual reality.

 

Virtuele simulators
“Met een virtual reality-bril stap je in een andere wereld. In combinatie met serious games biedt dat zeer veel mogelijkheden. Zo is het in theorie perfect mogelijk om in een virtuele omgeving een apparaat te leren bedienen waarvan het eerste model nog moet gefabriceerd worden. Intussen kan een medewerker zich al vertrouwd maken met de onderdelen, de checklists en al wat hij moet weten voor die machine. Een simulator, maar dan in een virtuele omgeving”, aldus Mathias Vermeulen.

De technologie om dit mogelijk te maken, staat nog ietwat in de kinderschoenen, maar dat het ooit zover komt, is volgens Mathias Vermeulen zo goed als zeker. “Hetzelfde gevoel heb ik op termijn bij big data: het combineren van massa’s informatie om daar correlaties in te ontdekken en op basis daarvan voorspellende uitspraken te doen. Tijdens Next Learning 2015 was ik erg geboeid door de keynote van Viktor Mayer Schönberger (Oxford & Harvard University) over big data en leren.”

 

Big data?
Fascinerende materie, vindt Mathias Vermeulen, al heeft hij vandaag nog heel wat vraagtekens bij de concrete toepassing van big data op het vlak van L&D. “Er zit potentieel in, maar ik ben nog niet 100 procent overtuigd van de mogelijkheden. Toch niet als we data blijven gebruiken zoals we dat vandaag doen. Bedrijven gebruiken de cijfers die ze verzamelen vooral om naar het verleden te kijken: hoeveel hebben ze opgeleid, wie heeft wat gevolgd… Dat lijkt me geen grote meerwaarde. Veel interessanter zou zijn om te weten hoe iemand wil leren.”

De grote kracht van big data zit, zoals de naam laat vermoeden, in het verzamelen van informatie op grote schaal. “De data-output van het LMS (learning management systeem) van de doorsnee Vlaamse kmo is daar te beperkt voor”, aldus Mathias Vermeulen. “Organisaties die wel de nodige schaalgrootte hebben, halen meer rendement uit big data. Zoals Coursera, een platform dat online cursussen aanbiedt aan honderdduizenden mensen wereldwijd. Zij gebruiken die data om hun aanbod te verbeteren.”

 

Kloof met Nederland
De grote troef van big data vindt hij de mogelijkheid om het opleidingsaanbod af stemmen op een doelgroep. Hoe meer je weet, hoe beter je leertrajecten kan boetseren naar de leervoorkeuren van je publiek.

Wat Mathias Vermeulen ook onthoudt uit Next Learning 2015 is dat Belgische L&D’ers best wat fierder mogen zijn op wat ze verwezenlijken. “De kloof met wat er in Nederland gebeurt, is niet zo groot als velen denken. Nederlanders pakken gewoon sneller uit met wat ze doen. Laat dat een les zijn voor ons.”

 

 

Mathias Vermeulen is gespecialiseerd in HR technologies en tools en helpt organisaties bij het uittekenen van een innovatief HR- en leerbeleid. Mathias is docent en trainer van de Kluwer Opleidingen Gamification & game-based learning en Learning & Technology.

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect