Nieuwe technologie brengt informeel leren in kaart

by NCOI Learning Team

Wie leert er wat, wanneer en van wie? Het zijn vragen rond informeel leren waar L&D-professionals vaak het raden naar hebben. “Dergelijke leermomenten vastleggen of in kaart brengen, blijft zeer moeilijk”, zegt Mathias Vermeulen, expert learning technologies.

“Welke leerinitiatieven nemen werknemers op eigen houtje, met wie spreken ze op conferenties, welke blogs lezen ze? Je weet het pas als ze het zelf zeggen. Als werkgever heb je daar weinig of geen vat op.”

Bovendien zijn klassieke learning management systemen (LMS) niet gemaakt om informeel leren te capteren. Maar daar komt verandering in, weet Mathias Vermeulen. “In de VS heeft defensie xAPI – ook wel Tin Can API genaamd – laten ontwikkelen. Dat is een nieuwe standaardtaal die het voor informaticasystemen mogelijk maakt om gegevens met elkaar uit te wisselen. Ze ‘praten’ dan als het ware met elkaar.”

 

Learning record store
Tin Can API is geschikt om verschillende soorten en vormen van leren in kaart te brengen. Deze nieuwe taal laat learning content systemen van bedrijven communiceren met zogenaamde learning record stores van medewerkers.

“Een ‘learning record store’ is een persoonlijke databank van leermomenten waarin je informatie verzamelt over wat en wanneer je leert. Al wat je hoeft te doen, is een account aanmaken bij zo’n ‘learning record store’ zoals bijvoorbeeld WAX LRS of Learning Locker. De communicatie tussen de systemen gebeurt ofwel automatisch, ofwel via een app op je smartphone of tablet of via een add-on op je internetbrowser. Zo laat je je learning record store in één klik weten wanneer en via welk kanaal je iets geleerd hebt”, legt Mathias Vermeulen uit.

Ook spontane leermomenten met collega’s, een vermelding van een interessante tweet of een referentie van een boeiend boek is informatie die je kan opslaan in een learning record store.

 

Big data
Voor bedrijven wordt het interessant wanneer ze hun eigen learning management systeem koppelen aan de ‘learning record stores’ van hun werknemers. Ze krijgen dan een mooi overzicht van de interesses en de expertise van hun medewerkers. Dat is informatie die ze anders maar zeer moeilijk zouden verkrijgen. Bovendien vergaren ze een schat aan kennis over de leervoorkeuren van hun personeel: wanneer wordt er geleerd, via welke kanalen, waar gebeurt dat…

Dergelijke big data zijn een opportuniteit maar ook een uitdaging voor L&D-professionals. “Het is sowieso nice to have, maar daar mag het niet bij blijven. Je moet die data ook gebruiken. Voor grote bedrijven met veel werknemers is dat een flinke klus. Ik vind dat L&D zich de expertise moet meester maken om dergelijke informatie te analyseren. Dat levert nuttige informatie op voor L&D-professionals. Onder andere over hoe informeel leren evolueert binnen het bedrijf, welke leerkanalen populair zijn, welke kennis bij wie zit, enzovoort. Zo kan er beter ingespeeld worden op de kennis die nodig is in de organisatie en op de leervoorkeuren van medewerkers”, aldus Mathias Vermeulen.

 

Kinderschoenen
De technologie, of toch het gebruik ervan, staat nog in zijn kinderschoenen. Momenteel zijn er wereldwijd slechts een handvol systemen die gebruik maken van de Tin Can API-taal. “Hun aantal neemt wel toe en ik verwacht sowieso een doorbraak”, zegt Mathias Vermeulen. “In oktober heb ik een leerconferentie bezocht in Las Vegas waar Tin Can API een prominente plaats in het programma had.”

Hoe populairder Tin Can API wordt, hoe meer leerdata werkgevers zullen kunnen verzamelen. “Maar het is nog altijd de medewerker die aan het stuur zit”, zegt Mathias Vermeulen. “Hij bepaalt of iets wordt opgeslagen in zijn learning record store.”

 

Privacy?
Maar zal dat ook in de toekomst zo zijn? Het internet weet nu al veel meer van ons dan we denken… Steekt hier een nieuw privacydossier de kop? “Het verzamelen van data schuift steeds meer op in de richting van het interne bedrijfsleven. Dat is zeker juist. Ook dat is een uitdaging. Hoever mogen werkgevers gaan voor welke doeleinden? Die discussie zal in de toekomst zeker oplaaien, maar dat neemt niet weg dat ik verwacht dat deze nieuwe technologie vrij snel zal ingeburgerd zijn”, besluit Mathias Vermeulen.

 

 

Mathias Vermeulen is gespecialiseerd in HR technologies en tools en helpt organisaties bij het uittekenen van een innovatief HR- en leerbeleid. Mathias is docent en trainer van de Kluwer Opleidingen Gamification & game-based learning en Learning & Technology.

 

 

Meer info over de toekomst van het leren?
Kijk alvast op www.nextlearning.nl naar het programma van het Next Learning Event 2015 dat op 22 april 2015 plaatsvindt in Den Bosch.

 

 

Lees ook