Onbekend is onbemind: leertechnologie anno 2016

Slechts 1 op 3 organisaties gebruikt technologie om opleidingen en leerprogramma’s te ondersteunen. Dat blijkt uit het onderzoek Learning Indicator 2015. Waar zitten de bottlenecks?

Met onze laatste editie van het Learning Indicator onderzoek wilden we vooral vooruit kijken. Hoe future-proof voelt de Belgische professional zich? Hoe ziet hij zijn carrière verder evolueren? Hoe denkt de jonge generatie over leren?

Geheel in lijn met mijn verwachtingen en eigen ervaringen, gaf ongeveer 48% van de HR-verantwoordelijken aan vanuit de organisatie geen leertechnologie te gebruiken. Van degenen die wel een leertechnologie gebruiken, stelt 49% niet te weten hoeveel budget er naartoe gaat. Wellicht omdat dat vervat zit in het IT-budget. Wat me wel deed slikken, is het feit dat 15% zei niet te weten welke leertechnologie gebruikt wordt. Als ik dat even “process”: er wordt dus wel degelijk een leertechnologie gebruikt, maar de HR-verantwoordelijke weet niet welke.

Digital Learning dummies?

Is dat dan kennis van de happy few? Een kwestie van verzuiling binnen HR? Desinteresse? Wat het antwoord ook is, ik blijf op mijn honger zitten. Want HR zou technologie moeten omarmen. Hoewel leren perfect lukt zonder technologisch hulpje, kan een slim gekozen leertechnologie wél een katalysator zijn om te evolueren naar een echte lerende organisatie. Die kan namelijk veel makkelijker ontstaan als HR een duidelijk zicht heeft op wie wat leert, wie zich waarin specialiseert, wie zich duidelijk heroriënteert, etc. Op basis daarvan kunnen ‘next steps’ bepaald worden, en kunnen medewerkers maximaal ondersteund worden in hun leerproces. En ook het centraal bewaren van de leercontent is een absolute meerwaarde.
Zelf leggen we bij Kluwer Opleidingen erg de nadruk op het belang van leertechnologie in heel wat van onze opleidingen: zo zit bijvoorbeeld een leerplatform als Curatr standaard verwerkt in onze mini-MBA opleiding.

Welke rol is weggelegd voor platformen als Lynda.com?

Als we het percentage even omkeren: meer dan een derde van de bedrijven gebruikt wel een leertechnologie, en zet volop in op digitaal leren.  Zo zien we de laatste tijd ook heel wat organisaties hun eigen leeraanbod stopzetten en overschakelen op een volledig extern gehost digitaal leeraanbod. Ze vinden hun gading bij de Lynda.coms van deze wereld en kopen toegang tot een brede kennisbank. Goedkoper dan zelf alles te ontwikkelen en zeker goedkoper dan zelf een leerplatform te onderhouden.

Heel wat organisaties zijn geholpen met het aanbod van dergelijke – wat ik noem – content libraries. En hoewel ik absoluut toejuich dat bedrijven die stap zetten, ben ik er niet van overtuigd dat ze een blijvende oplossing bieden.

  • Want tot hoe ver speelt een dergelijk platform in op de individuele leerbehoeften?
  • Hoe garandeert het de transfer naar de werkplek?
  • Hoe stimuleert het kennisdeling?

De link met de werkelijke werkomgeving blijft onontbeerlijk. En hier komt de meerwaarde van een Learning Business Partner (al dan niet HR) weer naar boven. Je blijft een partner nodig hebben die de link met de bedrijfsdoelstellingen kan garanderen en een overzicht behoudt. Iemand die beseft in wat voor VUCA wereld we leven, waarin KPI’s en strategieën een kortere levensduur kennen, en daar rekening mee houdt bij het uittekenen van de ontwikkelplannen. Enkel als ze op zo’n manier deel uitmaken van het bredere leeraanbod, kunnen contentaanbieders in een bedrijfscontext ook echt een meerwaarde bieden.

In februari 2016 trekken we opnieuw naar Learning Technologies in Londen. We brengen dan de nieuwste tendensen voor jullie mee naar huis en vertellen erover op deze blog.

Meer leren over leertechnologie?

Neem dan even contact op: miek.wouters@wolterskluwer.be. Ik onderzoek graag samen met u hoe uw leeraanbod nog meer tech-proof kan.

Ook deze opleidingen over leertechnologie kan ik absoluut aanraden:

  • Trainingen en leertrajecten blenden – namiddagworkshop met Mathias Vermeulen
  • Learning & technology – tweedaagse opleiding
  • Of deel je ervaringen met leertechnologie in ons netwerk  Learn after work

Meer lezen over het Learning Indicator-onderzoek

 

Avatar foto

Auteur

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect