Opleiding: voor wat, hoort wat?

Twee op de drie werknemers ervaren het volgen van opleiding als een vorm van beloning, zo blijkt uit Learning Indicator 2014. “Ik vind dat wat vreemd”, zegt Annelies Missotten van GSK Vaccines.

Het zijn vooral Generation Y en de HR-verantwoordelijken die het eens zijn met de stelling ‘Opleiding is een goede beloning voor mijn werk’. Dat blijkt uit de Kluwer Learning Indicator. Managers zijn het iets minder eens met deze stelling.

 

NL_Infographic-10

 

“Zelf heb ik opleiding nog nooit bekeken als een vorm van beloning”, zegt Annelies Missotten, Global Talent Business Leader bij GSK Vaccines. “Opleiding is in de eerste plaats een investering van het bedrijf in zijn werknemers, veel meer dan een beloning omdat iemand goed gewerkt heeft.”

 

Voor wat, hoort wat?
Ze begrijpt wel zeer goed dat werknemers verwachten dat hun werkgever opleiding voorziet. “Het psychologisch contract tussen werkgever en werknemer speelt daarin mee. Wat willen ze van elkaar? Vooral de jonge generatie is daar zeer direct over. Jongeren zijn verbaal sterk en assertief genoeg om van bij de start te zeggen wat ze verwachten. Zich kunnen ontwikkelen en bijleren zijn vaak voorkomende wensen.”

GSK voerde recent een ‘performance management systeem’ in. Daaruit leerde de organisatie dat niet alleen ‘high potentials’ nood hebben aan opleiding en ontwikkeling. “Ook onze arbeiders en lagere bedienden zijn zeer begaan met hun professionele ontwikkeling en koesteren bepaalde verwachtingen tegenover het bedrijf.”

 

Iedereen evenveel?
Als die verwachtingen ingelost worden, is dat dan geen vorm van beloning? “Voor mij staat opleiding mijlenver van het ‘voor wat, hoort wat’-idee. Je kan opleiding beschouwen als een ‘erkenning’, maar het is toch vooral een investering in de toekomst van de medewerker zodat die zijn job efficiënter en met meer voldoening uitvoert én daar professioneel sterker van wordt. Daarom is het essentieel om te evalueren of de geleerde kennis of vaardigheden effectief worden toegepast na een opleiding.”

Bovendien kan je nooit in iedereen evenveel investeren, meent Annelies Missotten. “In high potentials zal waarschijnlijk op een andere manier investeren dan in andere werknemers. Dat is niet erg, zolang je ervoor zorgt dat elke medewerker de kans krijgt om bij te leren en te groeien in zijn job.”

 

Wat investeer je in wie?
Wat en hoe je in wie investeert, evolueert voortdurend, heeft Annelies Missotten ervaren. “In een niet zo ver verleden was talent management vooral iets voor hipo’s, met intense interne trajecten of dure externe opleidingen. Bij GSK focust talent management zich nu vooral op het ervoor zorgen dat mensen diverse ervaringen kunnen opdoen: binnen hun vakgebied, maar ook cross-functioneel, op verschillende plaatsen, in diverse functies… Dat is de sleutel tot succes voor de ondernemingen van morgen: talenten die een stevige basisexpertise hebben maar daarnaast voldoende breed zijn ontwikkeld om optimaal te kunnen bijdragen aan de business.”

 

 

Annelies Missotten is Global Talent Business Leader bij GSK Vaccines.

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect