Overheid aantrekkelijker als werkgever dan privésector

by Nathalie Verbinnen

De overheid steekt de privésector de loef af als aantrekkelijke werkgever. Dat blijkt uit de jaarlijkse bevraging die Randstad uitvoerde bij 14.000 Belgen. “Dit is een wake-upcall voor bedrijven”, zegt Temmerman van het VBO, die de awards ‘Aantrekkelijkste werkgevers van 2012’ overhandigde.

Gisteren werden voor de 12e keer de Randstad awards voor de meest aantrekkelijke werkgever uitgereikt. De Antwerpse baggeraar Deme en de Federale Overheidsdiensten zijn de meest aantrekkelijke werkgevers van België in 2012.

Overheid verrast

De enquête peilt dit jaar niet alleen naar de aantrekkelijkheid van bedrijven als werkgever. Voor de eerste keer wordt ook de aantrekkelijkheid van de overheidssector gemeten. En de publieke sector zorgt meteen voor een verrassend resultaat. Op 8 van de 10 criteria – scoort de overheid beter dan de privésector. Dat is een verwacht resultaat op waarden als werkzekerheid en balans privé-werk. Maar ook op vlak van toekomstmogelijkheden, opleidingen en jobinhoud ziet men de overheid als een aantrekkelijker werkgever.

Op vlak van financiële gezondheid scoort de publieke sector quasi gelijk met de privé sector. Enkel op vlak van leadership moet de overheid het bedrijfsleven laten voorgaan.

 Populaire werkgevers: farma – overheid – media

Als we in detail gaan kijken naar welke sectoren een hoge aantrekkingskracht hebben als werkgever, staat de farmaceutische sector net als vorig jaar op de eerste plaats. Maar ook hier verrast de overheid. Hij maakt meteen zijn intrede te maken op de tweede plaats, met een heel klein verschil ten opzichte van de farmasector op één, en vóór de alom als zeer aantrekkelijk bestempelde sector media op 3.

Meer resultaten vind je hier op slideshare.

Vanuit mijn focus op leren en ontwikkeling vind ik deze resultaten frappant. De overheid steekt het bedrijfsleven de loef af , op de meeste criteria. Bijvoorbeeld op vlak van opleiding!

VBO-voorzitter Temmerman sprak bij de uitreiking van de awards zelfs over een ‘wake-up call voor het bedrijfsleven’.

Simon Barrows adviseert

Voor de uitreiking van de awards deelde Simon Barrow, zijn internationaal erkende expertise in employer branding. Wat me bijbleef uit zijn betoog:

  • De kans om te leren en opleiding te volgen is een van de topcriteria die een organisatie attractief maken als werkgever.
  • Ook strong leadership’ is een onderscheidende factor. Maar die is in tegenstelling tot opleidingskansen moeilijker om bekend te maken buiten de muren van je organisatie. Binnen de organisatie wordt sterk leiderschap gewaardeerd, maar hoe krijg je die aantrekkingsfactor bekend buitenhuis?
  • De derde factor van een succesvolle employer branding  is een positieve bedrijfscultuur. Op dat vlak gaf Simon Barrow een advies, dat me bijbleef: “If you want to be successful, first fix the culture, then fix the processes.

Ik blik terug op een geslaagd evenement en onthoud van dit onderzoek de bevinding dat leadership en learning bepalende factoren zijn in employer branding. Er is werk aan de winkel voor de privésector, die er alle belang bij heeft om de factor leadership – de enige waarde waarin ze vooroploopt op de overheid – te consolideren en te versterken.  Op de andere factoren wordt het een uitdaging om snel weer de kloof te dichten.

Proficiat aan Randstad met de organisatie van de award voor meest aantrekkelijke werkgever. Sinds dit jaar vindt deze award trouwens niet alleen meer plaats in België, maar wordt hij ook opgepikt in Nederland, Spanje en Duitsland.

 

Lees ook