Waarom volgt iemand meermaals dezelfde opleiding zonder er iets van te onthouden? Te veel informatie? Onvoldoende persoonlijke begeleiding? Niet toepasbaar op het eigen werk? Maak komaf met het vergeten en niet toepassen van nieuwe verworven kennis en inzichten uit opleidingen.
In deze reeks blogposts en video’s over plakfactoren vertellen we je alles over hoe je er als L&D professional mee voor kan zorgen dat opleidingen ‘blijven plakken’. Gedurende 3 weken geven onze Learning Consultants Nanou (die in een vorige functie zelf moest ervaren dat een opleiding Projectmanagement niet bleef plakken), Koen, Ilse en Caroline – iedere dinsdag en donderdag – een woordje uitleg over de 6 plakfactoren.
Duurtijd video 2:56
Een mix van synchrone, asynchrone en autonome leermomenten
Een trainer zorgt voor afwisseling door een combinatie van drie types leervormen. Tijdens synchrone leermomenten spreekt de trainer de volledige groep deelnemers toe. Deel je de groep op in kleinere groepen, dan spreken we van asynchrone leermomenten. Gaan trainees individueel aan de slag, dan is dat een autonoom leermoment.
Asynchrone leermomenten zijn geschikt om een opdracht te geven of reflectiemomenten in te lassen. Deelnemers kunnen als buddies samenwerken. Tijdens een autonoom leermoment zit de trainee zelf aan het stuur. Hij of zij kan dan op eigen tempo informatie verwerken, bijvoorbeeld aan de hand van een video, blogartikel of het oplossen van vragen.
Ervaringsgerichte leerlabo’s
Organiseer opvolgmomenten na de opleiding om de impact van het ontwikkelingstraject te maximaliseren. Je kan nagaan of de nieuwe kennis nog steeds in de praktijk wordt toegepast of actuele thema’s verder uitdiepen. Het is ook een goede gelegenheid om critical incidents te bespreken en moeilijke praktijkervaringen samen uit te vissen.
Deelnemers zullen hierdoor de materie beter verwerken en toepassen op eigen projecten. Ook kunnen ze vragen stellen als ze ergens vastlopen of even sparren met medetrainees.

In het kort
Een goede mix van drie manieren om leerstof te verwerken
- Synchrone leermomenten met de volledige groep.
- Asynchrone leermomenten om samen te werken in kleinere groepjes.
- Autonome leermomenten om individueel informatie te verwerken.
Ervaringsgerichte leerlabo’s
- Opvolgmomenten na de opleiding.
- Kennis toepassen in de praktijk en terugkoppelen.
- Critical incidents en moeilijke praktijkervaringen samen uitvissen.
Waarom? Afwisseling zorgt voor een frisse geest. Zorg voor een mengeling van synchrone, asynchrone en autonome leermomenten. Om na de opleiding de materie beter te helpen verwerken, kan je ervaringsgerichte leerlabo’s inplannen.
Bekijk ook de andere blogposts uit de plakfactorreeks:
Plakfactor 1 voor opleidingen: Spaced learning & Boosters
Plakfactor 2 voor opleidingen: Social learning & Stakeholders
Plakfactor 3 voor opleidingen: P3 – push, pull & personaliseer
Plakfactor 4 voor opleidingen: Nudge & chunk
Plakfactor 5 voor opleidingen: Hybride leerlabo mix
Zin in meer?
Meer weten over de plakfactoren en onze ervaringsgerichte in-house opleidingen die blijven plakken? Contacteer Learning Consultant Koen Dierckx via kdierckx@ncoi.be.