Resultaten enquête: Flexibel werken steeds meer ingeburgerd

Het Nieuwe Werken is nog niet bij alle organisaties aan de orde, maar flexibel werken geraakt wel steeds meer ingeburgerd. Dat blijkt uit de jaarlijkse Kluwer-enquête over het Nieuwe Werken.Kluwer Opleidingen onderzocht voor het derde jaar op rij hoe bedrijven én medewerkers vandaag aankijken tegen Het Nieuwe Werken. Aan het onderzoek namen 6.211 professionals deel. De respondenten waren HR-verantwoordelijken, medewerkers en managers.

130503 HNW-Infographic-geheel-NL_9

73 % van de respondenten geeft aan buiten de kantoorlocatie te werken, 21 % van hen doet dat bijna dagelijks. Ook buiten de kantooruren wordt er veel gewerkt: 87 % zegt dat te doen, 30% van hen zelfs bijna dagelijks. De verwachtingen hierover naar de werkgever toe zijn hooggespannen: 89 % van de flexibele werkers vindt het normaal dat hun organisatie de middelen ter beschikking stelt die nodig zijn om buiten kantoor te werken.

“Dat betekent niet dat we kunnen stellen dat Het Nieuwe Werken nu volledig ingeburgerd is in België”, legt Gude Verhaert, projectmanager bij Kluwer Opleidingen uit. “Het Nieuwe Werken is meer dan enkel tijds- en plaatsonafhankelijk werken mogelijk maken. Het is een nieuwe mindset, waarbij resultaten, vertrouwen en tevredenheid van de medewerkers centraal staan.” Dat blijkt ook uit de resultaten van het onderzoek: drie kwart van de respondenten werkt buiten kantoor, maar slechts 15 % van de HR-verantwoordelijken en managers zegt dat Het Nieuwe Werken al wordt toegepast en 33 % zegt dat er initiatieven toe worden genomen.

Koudwatervrees?

Vier op de vijf respondenten die nooit flexibel werken gaven aan dat wel te willen. Maar ze hebben er niet de toelating van de werkgever voor (42 %) of ze kunnen om organisatorische redenen niet op verplaatsing werken (38 %). Ook bij de flexibele werkers is er een zekere vorm van koudwatervrees te bespeuren. 53 % geeft aan dat buiten kantoor werken als nadeel heeft minder zichtbaar te worden voor collega’s en management. 42 % mist dan weer direct contact met de collega’s, en vindt dat een belangrijke reden om net wel op kantoor te werken. Een derde (34 %) van de respondenten is bang voor negatieve reacties als ze later beginnen aan hun werkdag of even niet bereikbaar zijn.

Working 9 to 5

Van de bevraagde professionals ziet 27 % zichzelf als een 9 to 5-werker. Een op de drie respondenten ziet zijn organisatie als een 9 to 5-organisatie, een op de vijf vindt dat zijn manager een 9 to 5-mentaliteit heeft. Opvallend is dat men collega’s veel vaker als 9 to 5-werkers beschouwt: bijna de helft is het daarmee eens.

9 to 5-werkers zijn vaak jonger dan 30 en besteden minder aandacht aan hun professionele ontwikkeling. 56% stelt dat ze zelden of nooit tijd spenderen aan bijleren voor professionele doeleinden buiten de werkuren.

“Uit het onderzoek komt ook heel duidelijk naar voren dat 9 to 5-werkers hun onderneming vaker beschouwen als stagnerend of achteruitgaand dan flexibele werkers. Medewerkers die volledig of gedeeltelijk volgens de principes van Het Nieuwe Werken aan de slag zijn, zijn veel vaker van mening dat ze in een succesvolle organisatie werken”, zegt Gude Verhaert, projectmanager bij Kluwer Opleidingen.

Waarom ‘nieuw’ werken?

De helft van de bevraagden gaf aan al bezig te zijn met Het Nieuwe Werken in één of andere vorm. Van de andere helft geeft twee derde aan dat Het Nieuwe Werken niet toegepast kan worden in de organisatie, een derde neemt een afwachtende houding aan en wil pas binnen enkele jaren met Het Nieuwe Werken aan de slag.

De belangrijkste redenen om Het Nieuwe Werken te implementeren zijn volgens HR en leidinggevenden in de eerste plaats de vraag van de medewerkers of de markt en in de tweede plaats de mobiliteitsproblematiek. Op de derde plaats volgen besparingsmaatregelen. De grote voordelen die men verwacht van Het Nieuwe Werken, zijn algemeen genomen een hogere productiviteit (21 %), hogere tevredenheid van de medewerkers (21 %) en meer flexibiliteit (19 %). HR-verantwoordelijken en managers blijken hierover wel van mening te verschillen: de eerste groep zet meer tevredenheid bij de medewerkers op de eerste plaats, managers denken aan de financiële impact en zien kostenbesparing als grootste voordeel.

Opvallende vaststelling hier is nog dat organisaties die zichzelf als succesvol beschouwen heel andere voordelen verwachten te halen uit Het Nieuwe Werken dan bedrijven die minder goed presteren. Succesvolle bedrijven zien de hogere tevredenheid en hogere productiviteit als grote voordelen, terwijl minder succesvolle bedrijven kostenbesparing en lagere verplaatsingstijd bovenaan zetten. Ook opmerkelijk zijn de verschillen tussen overheid, non-profit en privésector op dit gebied. De publieke sector ziet kostenbesparing als grootste voordeel van Het Nieuwe Werken, terwijl de non-profitorganisaties gaan voor meer tevredenheid en de privésector voor meer flexibiliteit.

Meer weten over Het Nieuwe Werken?

Op www.overhetnieuwewerken.be vindt u een overzicht van alle classroom en incompany opleidingen die Kluwer aanbiedt over Het Nieuwe Werken.

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect