Social learning: hoe begin je eraan?

Hoe spring je als O&O-professional op de trein van social media zonder de controle over het leerproces te verliezen? Isabel De Clercq zet je op weg met enkele goede voorbeelden van social en collaborative learning.

Medewerkers die gebruik maken van social media om informatie vast te leggen, kennis te delen en te leren van elkaar. Dat is social en collaborative learning op zijn best. Maar hoe maak je van je organisatie zo’n social organization? “Drie elementen zijn onontbeerlijk”, zegt Isabel De Clercq. “Communities, technologie en een doel.”

Is dat het geheime recept?

“Ja, neem één van de drie weg en het proces kabbelt. Eigenlijk is het logisch. Om kennis te delen, heb je een community nodig die bestaat uit mensen die elkaar vertrouwen en van elkaar afhangen. Dat geeft ze een reden en een motivatie om kennis te delen. Technologie kan die community daarbij ondersteunen, een doel voorkomt dat kennis in het wilde weg gedeeld wordt.”

Wat is de eerste stap?

“Om social media te introduceren, start je best zelf een community bestaande uit (veel) mensen met zin voor initiatief die voor een doel willen gaan. Zorg daarbij voor een hiërarchische mix binnen je community. Zo creëer je echt een ‘sociaal’ netwerk. Probeer een community vooral niet te managen. Dat past niet bij de aard ervan. Voorzie per community wel iemand die ‘trekt’ en omringd is met een dedicated team.”

Een doel is belangrijk, zegt u. Kan leren een doel zijn?

“Hr-professional zullen geneigd zijn om ‘ja’ te antwoorden. Maar ze mogen niet vergeten dat leren vooral een middel is om een doel te bereiken. In een bedrijfscontext blijft dat doel vaak het verbeteren van prestaties en resultaten.”

Wat doe je als het idee van social learning op verzet stuit binnen de organisatie?

“Succesverhalen van concurrenten kunnen helpen om het eigen management te overtuigen. Als je ceo merkt dat zij rendement halen uit het gebruik van social media, zal hij een stuk ontvankelijker zijn. De conclusie van adviesbureau McKinsey dat social tools de performantie verhogen, kan ook helpen.”

Het bekende devies: spreek je publiek in zijn taal toe?

“Hr-terminologie vermijd je inderdaad best. Spreek niet over collaborative working & learning, maar wel over de zakelijke effecten ervan: efficiëntere marketing, tevredener klanten, een alerter bedrijf.”

En wat als je de steun van de ceo veroverd hebt?

“Dan moet je ervoor zorgen dat die expliciet is én blijft. Met een zwijgende instemming ben je niets. Overtuig je ceo er ook van om in elke relevante communicatie te (laten) hameren op het belang van het gebruik van de social tools binnen je onderneming.”

Kan het dan nog mislopen?

“Kan altijd. Het middenmanagement springt bij zulke veranderingen dikwijls minder snel op de kar. Dat is een gevolg van hun traditionele rol. ‘Command and control’ voelt voor hen vaak veel natuurlijker aan dan ‘encourage and engage’. Daar moet je rekening mee houden. Pas ook op voor learning killers zoals het niet toelaten en afstraffen van fouten. Elke lerende omgeving heeft nood aan een zekere verdraagzaamheid wat falen betreft.”

Meer weten over Social Learning?

We bieden heel wat opleidingen rond het thema Social media.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect