Social media integreren in trainingen. Tips & tricks

Je wil weten waarom trainers social media integreren in hun trainingen?
Je bent zelf op zoek naar concrete tips? Hier lees je hoe social media meerwaarde kunnen betekenen voor, tijdens en na een opleiding.

Artikels over het gebruik van social media in trainingen hebben de neiging de nadruk te leggen op het technische gebruik van bepaalde tools. Dat doe ik hier met opzet niet. Ik beantwoord graag de volgende vraag: wat is de meerwaarde van social media voor trainers? En ik geef je meteen ook een aantal concrete tips om ermee aan de slag te gaan.

1. Je wint tijd.
2. Je verhoogt het leereffect.
3. Je breidt je persoonlijk leernetwerk uit.

 

In deze blogpost zoomen we in op het eerste voordeel:

je wint tijd.


Heb jij soms ook de indruk dat je in het begin van een trainingsdag kostbare tijd verliest? Jezelf voorstellen aan de groep – de deelnemers die zich aan elkaar voorstellen – deelnemers die vertellen wat ze verwachten van de training: belangrijke informatie, datklopt. Maar: waarom doen we dat niet voor de training begint?

 

Tip 1

Wat doe je?
Je neemt een korte videoboodschap op van jezelf. Kort = 40-tal seconden. Daarin vertel je wie je bent – waar je voor staat – wat de doelstellingen en de topics zijn van de training.

Welke tool?
Youtube

Wat is hier de toegevoegde waarde van het gebruik van social media?
1. Het verplicht je om kort en krachtig je boodschap te geven. Niemand luistert graag naar lange videoboodschappen. En je gedachten omzetten in taal helpt je om je ideeën kristal-helder te krijgen.
2. Tijdswinst in het begin van de trainingsdag.

Wat heb je daarbij nodig?
Een Youtube account (= gratis) en een digitale camera / Iphone/ Ipad.
E-mailadressen van je deelnemers.

 

Tip 2

Het nadeel van Youtube is dat je niet weet of de deelnemers het filmpje wel gezien hebben. Je krijgt enkel info over aantal views. Alternatief:

Wat doe je?
Je gebruikt een sociaal netwerk en je richt een groep op waar mensen met elkaar kunnen communiceren. Je zet daar de link naar je filmpje én je vraagt de deelnemers om zichzelf voor te stellen met woorden (lage drempel) of met een link naar een filmpje (iets hogere drempel).

Welke tool?
LinkedIn – Yammer

Wat is hier de toegevoegde waarde van het gebruik van social media?
Dit is een manier om écht aan “social learning” te doen: je zorgt ervoor dat je deelnemers met elkaar in interactie gaan. Gevolg? De deelnemers leren met én van elkaar.

“Social learning is about people learning from each other and creating their own learning through participation and practice“. Hier vind je nog meer definities.

In de pilotgroep Kluwer New Way of Learning gebruikten we het volgende beeld:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat heb je daarbij nodig?
Een account op Yammer – op LinkedIn. Je creëert een groep op deze sociale netwerken. En je bent vertrokken.

 

Zin om hiermee aan de slag te gaan? Hongerig naar meer tips?
Wil je meer info over ‘social learning’?

Lees dan zeker de volgende blogpost over ‘Social media integreren in je trainingen. Tips & tricks! Deel 2.’ We leggen dan uit waarom social media het leereffect
van je training verhogen
.

 

 

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect