Social media om te leren. Hot or not?

Social media zijn hot. Dat is de mening van ruim 2000 van onze klanten. Twee maanden geleden deden we een online enquête en vroegen we hoe ze dachten over social media: hot or not? Met 57 % waren de social media believers duidelijk in de meerderheid.

En toch …
Zijn social media wel ingeburgerd, zolang we ze als een apart fenomeen benoemen, en niet als media tout court?

Dat fenomeen zien we ook in de onderzoeksresultaten van de Learning Indicator 2011, het onderzoek over leren en opleiden dat Kluwer jaarlijks doet in Belgische organisaties. Slechts 6,6 % van de respondenten zegt dat hun organisatie sociale netwerken inzet en aanbiedt als leermiddel.

Social media scoren ook laag als we polsen naar de persoonlijke voorkeur voor een opleidingsvorm: slechts 18,7 % wil bij voorkeur leren via social media. Klassikale opleidingen en training scoren nog steeds het hoogst met 73,1 %. Leren via sociale netwerken bevindt zich onderaan op de voorkeurslijst, samen met gaming en bedrijfstheater.

Opmerkelijk. Want als ik de vele artikelen op blogs en de links via Twitter mag geloven, dan is het belang van social media als leerinstrument enorm. Twitter scoorde in 2011 nog als ‘best learning tool’, op de voet gevolgd door andere sociale netwerkinstrumenten. (volledige lijst: http://c4lpt.co.uk/top-100-tools-for-learning-2011/) Niet onbelangrijk is dat dit onderzoek werd opgezet door Centre for Learning & Performance Technologies.
Moet ik me dan kritisch afvragen: Zijn social media enkel hot op … social media?

Nochtans doen opleidingen over social media het goed in eigen Kluwer-huis. Als we kijken naar alle deelnemers aan een social media-opleiding bij Kluwer blijken bijna dubbel zoveel vrouwen als mannen  zich in te schrijven voor een social media training.
Wanneer we naar functies kijken, zijn het diverse functies die deelnemen aan social mediatrainingen, maar vooral hr-, sales- en marketing- en communicatiefuncties springen er uit. Een opmerkelijk uitschieter in de negatieve zin zijn de ‘vrije beroepen’. Aan deze groep gaat SoMe nog voorbij: slechts 4 % ziet er het nut van in.
De leeftijdsgroep 31- 40-jarigen volgt het meest opleiding in social media (45 %).

Dat brengt me op de vraag waar ik persoonlijk een tijdje mee worstelde: Is een klassikale opleiding over social media niet contradictorisch? Ik vertel even mijn persoonlijke ervaring op dat vlak.

Begin vorig jaar zette ik schoorvoetend de eerste stappen in social media. Omdat ik niet anders kon, ik beken het. Als learning professional is het mijn plicht om ‘mee’ te zijn. En wat me verbaasde: het loonde! In een mum van tijd was ik verkocht. Twitter is voor mij ondertussen een waardevolle bron van kennis en een welgekomen informatiefilter. Hoe ik het gebruik van social media aanleerde? Gewoon door te doen! Ik geloof in informeel leren en in ‘learning by doing’.

En toch … op een bepaald moment stootte ik op een grens. Ik leerde niets meer bij. Ik trappelde ter plaatse. Tijd om toch weer naar een traditionele opleiding te grijpen, dacht ik. Niet als toverformule, maar om even ‘bij te tanken’. Ik had toen al een behoorlijk idee van de mogelijkheden en de gevaren van social media, maar toch koos ik voor een klassikale opleiding. Ik had nood aan een expert die me een stap verder kon brengen, en aan ervaringsuitwisseling met andere ‘niet-digital natives’. Is het omdat de materie buiten mijn comfortzone lag? Feit is dat informeel leren op dat moment voor mij niet volstond.

Dus vul maar bij in de cijfers: “Vrouw. Leeftijdscategorie 31-40. Volgde een opleiding over SoMe”
Confronterend dat ik volledig in de statistieken pas … 🙂

Avatar foto

Auteur

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect