Sociale media grote afwezigen in leeraanbod

Zoveel er over sociale media gesproken wordt, zo afwezig zijn ze in het aanbod aan leervormen binnen organisaties. Dat HR-verantwoordelijken er zelf amper actief op zijn, en ze het dus niet goed kennen, zit daar ongetwijfeld voor iets tussen.

De cijfers van de Kluwer Learning Indicator zijn ontnuchterend: meer dan de helft van de HR-professionals zegt geen account (40,9%) op LinkedIn te hebben of die amper of nooit gebruiken (14,2%). De sociale netwerksite is nochtans het professionele sociale netwerk bij uitstek waar rekruteerders de cv’s maar voor het oprapen hebben. Leidinggevenden en medewerkers zijn overigens nog minder aanwezig op de professionele netwerksite.

Facebook is populairder als medium: meer dan de helft van de 5.474 bevraagde werknemers heeft een account die op zijn minst regelmatig wordt gecheckt. De grote onbekende is Twitter. Ongeveer 85 procent bezoekt deze social media tool nooit.

 

Verandering verwacht
Dat onbekend onbemind maakt, blijkt uit de aan-, of beter gezegd, afwezigheid van sociale media in het leeraanbod binnen organisaties. Niet meer dan 6,3 procent van
de bevraagde HR-professionals en leidinggevenden zegt dat zij leren via sociale media aanbieden aan hun medewerkers. Voor zo’n trending topic, om in het jargon te blijven, is dat een ronduit mager resultaat.

Maar de HR- en opleidingsverantwoordelijken verwachten verandering. 37,9 procent voorspelt dat het belang van sociale media als leerkanaal zal toenemen. 29,3 procent wil het komende jaar onderzoeken of en hoe toepassingen als LinkedIn-groepen en Yammer (een microblog waarop bijvoorbeeld werknemers van hetzelfde bedrijf berichten, vragen en reacties kunnen posten, red.) kunnen worden ingezet in opleiding en ontwikkeling.

 

Het werkt!
Het goede nieuws voor HR-verantwoordelijken is dat leren via sociale media werkt.
De respondenten uit de Kluwer Learning Indicator – zij die wel actief zijn op sociale media – laten daar geen twijfel over bestaan. Voor hen zijn ze een bron van kennis en de ideale manier om snel, altijd en overal up-to-date te blijven, zowel met de collega’s
als met de laatste trends in hun vakgebied.

Bijna zeven op de tien actieve gebruikers zegt dat ze dankzij sociale media heel gemakkelijk zowel de belangrijkste ontwikkelingen als de experts binnen hun vakgebied kunnen volgen. Meer dan de helft van hen (vs. 42,6% van de HR-professionals) meent dan ook dat de impact van sociale media op leren enorm
zal zijn.

 

 

Download de whitepaper!
De volledige resultaten van de Kluwer Learning Indicator 2012 vindt u in de whitepaper die u
hier gratis kan downloaden!

 

 

 

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect