Stress bestrijden met een workshop van 2 uur?

Kluwer Opleidingen ging bij NN Belgium stress op de werkvloer te lijf met korte workshops. Inzicht, weerbaarheid en bewustwording stonden daarbij centraal.

Uit een medewerkersbevraging in 2014 bleek dat het stressniveau op de werkvloer bij verzekeraar NN Belgium sterk was gestegen. NN zit in een periode van uitzonderlijke transformatie, waardoor de werkdruk hoog ligt. “Voor ons was dat het signaal om acties op trouw te zetten”, zegt HR Directeur Laurent Ballaux.

Er werd met projecten geschoven en een duidelijk proces uitgewerkt voor medewerkers die hun stressniveau als alarmerend ervaren. Elk team ging ook aan de slag met de resultaten van de enquête. Maar NN Belgium wou ook de weerbaarheid van haar medewerkers verhogen. Daarvoor deed de organisatie een beroep op Kluwer Opleidingen.

“Wij hebben korte workshops uitgewerkt die medewerkers bewuster maken van wat stress is, wat de oorzaken zijn, hoe ze daarmee kunnen omgaan, hoe ze stress kunnen herkennen en vermijden”, zegt Jaan Couvreur, Learning Consultant bij Kluwer Opleidingen.

 

193 vrijwillige inschrijvingen
De keuze voor korte workshops – elke sessie duurt ongeveer 2 uur – gebeurde in overleg met NN Belgium. “We vreesden dat, net omwille van de werkdruk, mensen geen zin zouden hebben in een meerdaagse opleiding”, legt Nele Belmans uit.

Er waren twee verschillende workshops voorzien: één voor medewerkers en één voor leidinggevenden. “De eerste groep was niet verplicht om deel te nemen. En toch hebben 193 collega’s, dat is iets meer dan de helft, zich vrijwillig ingeschreven”, zegt Nele Belmans. “Voor onze leidinggevenden was de workshop wel verplicht.”

 

Aparte workshop voor leidinggevenden
“De medewerkers leerden we nadenken over hoe ze functioneren, over wat hen energie geeft, wat energie vraagt en wat daar de risico’s van zijn. Zo kan perfectionisme, een op het eerste zicht goede eigenschap, op momenten van hoge werkdruk voor zeer veel stress zorgen”, aldus Jaan Couvreur.

Dat de leidinggevenden een aparte workshop kregen, komt omdat ze een extra verantwoordelijkheid dragen in dit verhaal.” Ze moeten stress niet alleen bij zichzelf kunnen herkennen en daarmee omgaan, ze moeten het thema ook bespreekbaar maken in hun team, stresssignalen oppikken bij hun medewerkers en daar open met hen over communiceren”, legt Jaan Couvreur uit.

 

Wat zijn mijn ‘stress drivers’?
Tijdens hun workshop leerden de leidinggevenden van NN Belgium welke inzichten ze daarvoor kunnen gebruiken, vanuit welke drijfveren stress kan ontstaan en hoe ze daar op een ‘geweldloze’ manier kunnen over praten met hun medewerkers zodat ze samen antwoorden kunnen formuleren.” Ze leerden ook hoe stress zich manifesteert bij verschillende types van mensen en hoe die daar best in gecoacht worden. Je merkt niet altijd dat iemand aan het opbranden is van de stress”, zegt Jaan Couvreur.

Waren de workshops een succes? “Zeker”, vindt Nele Belmans. “We hebben bijna uitsluitend positieve feedback gekregen. De meesten vonden twee uur zelfs wat kort. Al zou een hele dag voor velen dan weer te veel zijn. Als sterke punten kwamen onder andere naar voren dat hun inzicht rond wat stress is sterk verbeterd is en dat ze de drivers van stress bij zichzelf nu beter herkennen. Ook de interactieve aanpak van de trainer werd erg geapprecieerd.”

 

 

Nele BelmansNele Belmans is HR Business Partner bij NN Belgium.

 

 

Laurent BallauxLaurent Ballaux is HR Directeur bij NN Belgium.

 

 

Jaan CouvreurJaan Couvreur is Learning Consultant bij Kluwer Opleidingen.

 

 

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect