Technologie en Leren: het verschil tussen weten en doen

Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in online en mobile learning? In welke mate is technologie een cruciaal element bij het ontwerpen van leertrajecten? Hoe scheiden we het kaf van het koren in de massa mogelijkheden en aanbieders? Greetje Schoenmaekers, business manager van Kluwer Opleidingen, zoekt het voor ons uit op Learning Technologies. Op 29 en 30 januari is zij onze reporter in Londen. Zij deelt alvast haar voorbeschouwingen.

Het congres Learning Technologies wordt dit jaar voor de 15e keer georganiseerd. Toch vaardigt Kluwer Opleidingen dit jaar voor het eerst iemand af. Vanwaar die keuze?
Ook in leren en opleiden moeten we op weg gaan naar “The New Normal” (cfr boek The New Normal van Peter Hinssen). Digitale technologie is geen verzameling van speciale snufjes, maar de dagelijkse realiteit. Ik merk een groeiende vraag naar het integreren van technologie in leerinterventies. Grote bedrijven zetten vaak zelf de nodige stappen, maar het gros van onze klanten vraagt hierbij ondersteuning. Kluwer Opleidingen wil hen helpen met kennis en advies. En dat begint met een marktanalyse in dit groeiende landschap.

Niet alleen bedrijven, ook deelnemers aan opleidingen stimuleren de aandacht voor leertechnologie. Steeds vaker nemen ze hun tablet of smartphone mee naar een opleiding. Zo stimuleren ze nieuwe werkvormen en interactie binnen en buiten het leslokaal. We blijven er bij dat de kern van de leerervaring in handen blijft van een groep trainees en een trainer die samen aan het leren gaan. Maar het is wel aan de opdrachtgever en aan Kluwer om de digitale prikkels te stimuleren en effectief in te zetten.

Het integreren van technologie in leerinterventies heeft vaak een grote invloed op de organisatieprocessen. Zie je dat als grootste uitdaging bij de Belgische bedrijven?
In de consumentenmarkt zie je een exponentiële versnelling van de digitalisering; digitalisering binnen de bedrijfsmuren kent doorgaans andere wetmatigheden en snelheden.

Bepalend voor het tempo waarin technologie zijn ingang maakt in leren zijn de bedrijfscultuur, de technologische infrastructuur en –‘readiness’ van het bedrijf, de businesscase én de mindset van de werknemers. Als de optelsom van drivers veel groter is dan de bottlenecks, zal de introductie meevallen. Maar als een bedrijf een trendbreuk wil slaan tegen de “natuurelementen” in, dan zal er een aanzienlijke portie managementvisie en veranderkunde nodig zijn. Mij lijkt het in dat geval goed om te kiezen voor concrete, kleine digitale injecties die als vanzelf een grotere en snellere aanvaarding in zich dragen.

Op het congres zijn er meer dan honderd sessies op twee dagen. Heb je voor jezelf uitgemaakt wat je er hoopt te vinden?
België behoort op vlak van learning technology niet tot de early adaptors. Ik hoop dan ook op het congres kennis te maken met providers en mogelijkheden die de Belgische markt overstijgen. Anderzijds wil ik toch ook wel de relativiteit van Europa terugvinden, omdat we ons vaak niet kunnen en willen meten met de schaalgrootte van Amerika, dat toch vaak een drijvende kracht vormt (bijvoorbeeld bij Moocs).

Ik wil ook meer inzicht in de reële hypecycle van Europa: op welk niveau zit welke technologie; met welk risico voor onze klanten en voor de markt?

Je spreekt vanuit je functie als business manager bij Kluwer Opleidingen. Heb je ook persoonlijke doelstellingen?
Ik ben van nature iemand die graag the bigger picture zoekt. Ik houd graag overzicht op de mogelijkheden, de oplossingen en de providers.
En daarnaast wil ik ook enkele sessies volgen waarin anderen hun ervaringen delen en cases presenteren. We kunnen per slot van rekening nooit alles eerst zelf uitproberen. Daarom kijk ik ook uit naar cases en ervaringen van anderen, die we kunnen inzetten als toetsstenen. Uiteraard hoop ik ook mijn netwerk uit te breiden met interessante sparringpartners, die me helpen de juiste keuzes te maken.

Zijn er sessies waar je bijzonder naar uitkijkt? Of bepaalde sprekers die je graag aan het werk wilt zien?
De klassieke sprekers zoals Kirkpatrick heb ik jaren geleden al op ASTD aan het werk gezien. Ze blijven natuurlijk aantrekkelijk. Maar deze keer kies ik eerder voor de praktijkcases zoals “A systematic approach to compliance training” of “Training channel partners internationally“.

Ik zoek niet alleen succesverhalen, maar hoop ook op getuigenissen van ‘tegenvallers’. Die zijn ook vaak erg leerrijk. Ik verwacht ook veel van de sessie over Moocs “The decentralisation and democratisation of learning vs What’s missing from Moocs”: twee sprekers gaan in discussie rond pro en contra. Het argumentarium dat ze brengen interesseert met meer dan de technologie zelf.

Op welke vragen zou u een antwoord wensen, als u naar het Learning Technologie Congres zou gaan? Laat het ons weten, dan gaat Greetje Schoenmaeker er voor u achteraan.

Volg @GreetjeSchoen en @KluwerLearning en tweet mee met #LT14uk. We wensen u veel inspiratie!

Avatar foto

Auteur

Greetje Schoenmaekers is Business Manager bij NCOI Learning en is verantwoordelijk voor business development, productontwikkeling en learning solutions.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect