Technology serves content

De laatste dagen worstelde ik toch behoorlijk met het volatiele en oppervlakkige van social media in de context van een L&D event zoals ASTD. Wellicht eerder uit persoonlijke frustratie omdat mijn hersenen overkoken van een overaanbod aan informatie, gecombineerd met de (denkbeeldige) druk om via Twitter te allen tijde acte-de-présence te moeten geven, met daar bovenop nog netwerken die er niet zijn op het moment dat je ze het meeste nodig hebt.

Ik zat met andere woorden in een conservatieve dip, vastberaden om als een echte Cheyenne Dog Warrior de strijd aan te binden met al dat technologisch geweld. We weten ondertussen allemaal hoe het de Cheyenne Dog Warriors is vergaan en hun strijd was veel legitiemer dan de mijne. Het nuchter discours van Chris Pirie, ASTD chairman of the board, heeft me echter tot bedaren gebracht.

 

Het zit namelijk zo: device proliferation (vrij vertaald ‘Een mobile device voor iedereen of misschien wel 2, of 3 of meer’), cloud computing (de nieuwe IT-architectuur waarin alles rond connectivity draait) en natural user interfaces (waardoor toestellen ‘begrijpen’ wat je van hen verwacht en daarop reageren) zijn een feit én ze veranderen onze wereld ingrijpend, zelfs terwijl we slapen :).

Maar, het is nu aan ons, Learning en Development Professionals om die technologie voor ons te laten werken, ‘technology serves content’. Technologie laat ons toe om kennis algemeen te verspreiden, maar niet alleen dat, technologie stelt ook onze gevestigde pedagogische methodes en modellen in vraag .

Hij haalt twee mooie voorbeelden aan: de eerste is deze van de Khan Academywww.khanacademy.org  –  die maar liefst 3000 korte modules over wiskunde, fysica, finance, geschiedenis en allerlei skills gratis ter beschikking stellen voor wie daar nood of interesse voor heeft. Het is het gezamenlijke werk van specialisten op het vlak van inhoud én een MIT ingenieur (de heer Khan) met een passie voor Learning en Development én een missie om technologie ten dienste van het delen en uitwisselen van kennis te stellen. Vernieuwend is het in elk geval: studenten worden bijvoorbeeld aangemoedigd om thuis rustig de modules door te nemen en daarna samen te komen in classrooms om samen en onder begeleiding van een inhoudelijk expert, het ‘huiswerk’ te maken. Mijn lagere schooljuffrouwen draaien zich nu onrustig om in hun graf.

Het tweede voorbeeld is pakkend: het Lakeside Center voor Autisme gebruikt technologie in zijn ontwikkelingsplannen voor autistische kinderen. Misschien is wat het getoonde filmpje ons wilt laten geloven iets te rooskleurig maar ga toch eens kijken op http://lakesideautism.com/lakeside-academy, het is hoopgevend en hartverwarmend.

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect