Terugblik op Next Learning 2015

Congres én learning playground, dan leg je de verwachtingen hoog. Toch wist Next Learning editie 2015 te overtuigen met een mooie blend van actuele learning thema’s. Hieronder alvast een impressie op basis van de inhoudelijke keuzes die ik die dag maakte.

Plenaire aftrap: interessante tijden voor Learning & Development

In deze tijden van verandering zullen organisaties die sneller leren dan hun concurrenten wendbaarder zijn volgens Nick van Dam van McKinsey & Company. Ontwikkelen van mensen staat bij 50% van global executives dan ook genoteerd als een top 3 prioriteit. Men hecht hierbij meer en meer belang aan het ontwikkelen van een leercultuur die de strategische richting van de organisatie ondersteunt. We gaan in de richting van een combinatie van directed én self directed learning waarbij men toegang krijgt en zoekt tot de leerinterventies die men echt denkt nodig te hebben. Een boeiende tijd met andere woorden voor learning & development die veel opportuniteiten biedt tot innovatie. Daarnaast zien we momenteel veel inspanningen in toegepast onderzoek dat wil bijdragen tot het verhogen van het concentratievermogen.

 

Learning table: transformeren van Learning & Development

Learning tableNa de plenaire aftrap ging ik naar een ‘learning table’ voor een interactieve sessie rond het transformeren van Learning & Development. Al snel werden hier volgende grote L&D werven geïdentificeerd: technologische evoluties, het leren beter laten aansluiten bij PRP-processen, het installeren van een leercultuur, de L&D-marketing en communicatie en het bijdragen aan de uitbouw en ontwikkeling van de organisatiecapabilities. Om een hogere ROI te bekomen dient L&D de ‘why’-vraag meer dan ooit helder te expliciteren. Daarnaast erkent men momenteel een evolutie naar meer L&D ‘SPOC’-rollen, dicht bij de business met daarnaast een digitaal centraal gevoed aanbod. Tot slot werd ingezoomd op een trend naar meer systeemontwikkeling voor het bekomen van duurzame leereffecten.

 

Learning arena: professionele leergemeenschappen

Learning arenaIn één van de learning arena sessies zoomde Robert Jan Simons in op professionele leergemeenschappen (PLG). Als grote mindshifts op het vlak van leren (L) identificeert hij: virtueel leren, toekomstgericht leren, zelfstandig leren, ervaringsgericht impliciet leren en expliciet delen. Een échte professional heeft de plicht zich te ontwikkelen, dit serieus te nemen en is derhalve een lerende professional (P): het is van belang te reflecteren over ervaringen, de kennisbasis verder uit te bouwen en dit weten te vertalen naar acties, om zo uiteindelijk bij te dragen tot de uitbouw van het professionele kader. Als derde component refereert Robert Jan naar het installeren van een professionele leercultuur vertrekkend van een integrale en systemische kijk over leren in de organisatie (G).

 

Keynotes over Big Data, Learning Enablers en het Flexibele Brein

KeynotesGeen congres zonder keynotes en die werden tijdens de namiddag afgetrapt door Viktor Mayer Schönberger van de universiteit van Oxford rond Big Data. Containerbegrip en modewoord? Mogelijk, maar toch wist hij te overtuigen met de toegevoegde waarde van big data in het ontdekken van wat best voor wie werkt. In plaats van het leren te filteren op basis van big data voerde hij een pleidooi rond het inzetten van big data voor een betere exploratie van het leerproces. Marcel de Leeuwe ging tijdens zijn keynote dan weer in op de rol van de Chief Learning Enabler die de klant actief betrekt in een beweeglijke L&D practice die scrumtechnieken toepast en aan service design denken doet om zo haar value propositie te optimaliseren. Erik Scherder tot slot hield een vurig en entertainend pleidooi voor een goed verzorgd brein dat leidt tot hogere performance. Onder het motto ‘laat je hersenen niet zitten’ wist hij te overtuigen rond het investeren in cognitieve flexibiliteit en de zelfzorg die we hierrond idealiter aan de dag dienen te leggen.

NextLearning2015

De algemene beoordeling van Next Learning 2015? Een boeiende dag met talloze keuzemogelijkheden naar inhoud en formats. Hierboven vonden jullie alvast een impressie van enkele van de tientallen aangeboden inspirerende sessies.

 

Raf Vanzeer is director bij beopledd. Hij ontwikkelt individuen, teams en organisaties in disruptieve tijden. Sinds jaren doceert hij voor Kluwer Opleidingen diverse opleidingen in het domein van Human Resources.

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect