The keynote of the day

by Kluwer Learning Team

Vanmorgen bracht een duo de titelloze keynote: Doug Conant en Mette Norgaard. Doug Conant kwam tien jaar geleden aan het hoofd van Campbell Soup Company op een moment dat het bedrijf het erg moeilijk had.

Mette Norgaard is in de US een gekend en gerespecteerd adviseur op gebied van strategic leadership. Ze hebben samen een boek uit: Touch Points: Transforming everyday interactions into Powerful Leadership Moments.

Beiden vertellen vanuit hun eigen standpunt over hun langlopende samenwerking en hoe het boek tot stand kwam. Wat mij van in het begin verraste was de aandacht die Conant schonk aan het (h)erkennen van het potentieel van mensen, het zoeken naar je eigen ‘leadership voice’ en die van anderen. Hij huldigt het principe ‘tough-minded on the issues, tender-hearted for thé people’ en benadrukt de noodzaak om beide te verbinden op een authentieke manier. Dat bracht hem bij een manier van leidinggeven die focust op elke kleine interactie want ‘the action is in thé interaction’. Elke week stuurt de man een kleine honderd (handgeschreven) berichten naar medewerkers met een boodschap van appreciatie. So far so good.

Mette Noorgaard vertelde vooral over het boek en de modellen die ze ontwikkelden in de loop van het proces met name: “The head, the heart and the hands are needed to make touchpoints“. Om haar punt te maken, werd iedereen uitgenodigd om recht te staan en mee te doen met het uitbeelden van dit proces. Tot grote tevredenheid van heel wat aanwezigen! Op dat moment voelde ik toch weer even het culturele verschil aan de lijve – en zo ook enkele VOV-collega’s.

Neemt niet weg: ik ben benieuwd naar het boek, de filosofie en de voorgestelde aanpak.

 

Lees ook