Top 3 e-Learning ontwikkelingen in 2016

by NCOI Learning Team

Welke e-Learning ontwikkelingen maken voor je organisatie nu écht het verschil? Ontdek hier de 3 belangrijkste ontwikkelingen, grotendeels gebaseerd op Elliott Masie’s Learning 2015.

Ontdek drie belangrijke e-Learning ontwikkelingen, uitgewerkt door Marcel de Leeuwe, en grotendeels gebaseerd op Elliott Masie’s Learning 2015.

1. Focus op business/organisatie

In de VS is er al jaren een beweging merkbaar waarbij HR-professionals kritisch kijken naar de waarde die ze toevoegen aan hun organisatie. Niet het verzorgen of ontwikkelen van opleidingen of e-Learning modules staat centraal, maar wel het ondersteunen van professionals zodat ze het werk zo goed mogelijk uitvoeren.

Dit zie je terug in de oplossingen, in de soort leerinterventies, en in de manier waarop de interventies worden beoordeeld. Er zijn volgens o.a. Donald Kirkpatrick vijf niveau’s van het evalueren van leren:

  • Reactie
  • Leren
  • Gedrag
  • Resultaten
  • ROI

Bij een focus op opleiden wordt er bijvoorbeeld vaak op alleen de eerste (en laagste) twee niveaus geëvalueerd. Bij een focus op de organisatie zie je dat de waarde wordt bepaald op niveau 3, 4 of zelfs 5.

Een andere manier waarop de focus op de organisatie zich manifesteert is de aandacht voor performance support. Deze praktische invalshoek biedt vaak meer houvast dan het toch wat abstracte 70:20:10 model. Tijdens Next Learning 2015 liet Molly Petrov zien hoe ze met performance support op een hele andere manier de vragen rondom opleiden beantwoordt binnen haar ziekenhuis.

Tip: inventariseer bij elk project wat de leerinterventie aan waarde voor de organisatie oplevert. Let hierbij niet enkel op financiële waarde! Is deze leerinterventie het beste antwoord op de vraag of zijn er betere/snellere/effectievere/goedkopere manieren om de organisatie te helpen?

2. Agile manier van leren en ontwikkelen

De snelheid waar we als maatschappij, als organisaties en als professionals ontwikkelen neemt steeds toe. Dit vraagt om andere trajecten dan die van 10 jaar geleden. Kennis en vaardigheden worden continu aangepast, aangevuld en aangescherpt.

Binnen e-Learning zie we dit door het steeds korter worden van de leerinterventies. Starbucks bijvoorbeeld maakt instructievideo’s van 6 seconden waarin je bijvoorbeeld leert hoe je melk moet schuimen.

We maken een steeds krachtigere mix van werkvormen, Sal Kahn van de gekende Kahn Academy liet zien wat Flipped Classroom kan betekenen. Hij streeft altijd naar een optimaal rendement door flexibel, praktisch en klein te denken.

Niet alleen de leerinterventies worden ‘beweeglijker’ maar ook de ontwerp- en ontwikkelprocessen. Methodieken zoals Scrum en SAM zorgen voor een effectiever en efficiënter ontwikkelproces. Hierdoor ontdekken we sneller wat past bij de vraag en  of onze oplossing ook echt werkt.

Tip: Maak leerinterventies zo kort mogelijk en zet ze flexibel in op de werkplek door te combineren met vormen en resources. Test bij het ontwikkelen zo snel mogelijk bij je doelgroep of de oplossing zoals je die bedacht hebt ook echt werkt. Ontdek snel fouten in je assumpties en bouw vele iteraties in.

Eigenaarschap van leren bij de professional

Doordat het leren steeds meer agile/beweeglijk is, kunnen we dit niet meer enkel centraal organiseren vanuit een HR- of opleidingsafdeling. De professional heeft nu meer mogelijkheden en meer verantwoordelijkheden om zelf zijn of haar leerproces te organiseren.

Dit betekent niet dat de professional aan het lot wordt overgelaten. Binnen zelfgeorganiseerd leren of DIY-learning zorgt scaffolding voor ondersteuning en structuur. Er zijn veel gratis toegankelijke mogelijkheden om als individu op eigen initiatief én op elk gewenst moment, elke gewenste kennis op te doen. Technologie ondersteunt ons hierin en maakt veel mogelijk.

In Nederland leggen organisaties steeds meer verzamelingen e-Learning content aan, waarin werknemers zelf mogen kiezen. Aanbieders zoals Hema en GoodHabitz bieden een mooie zelfservice leerportaal, prima geïntegreerd in de leeromgeving van organisaties. Omgevingen zoals StudyTube en ucourse bieden zowel content als tools om snel content te maken en te delen met collega’s.

Steeds meer professionals consumeren niet alleen content maar delen hun content ook met collega’s. Zo verdiepen ze hun kennis en geven weer extra kleur aan het eigenaarschap

Tip: denk niet teveel voor de lerenden maar geef ze zelf een verantwoordelijkheid. Laat ze minder consumeren maar betrek ze bij het leerproces. Ontwerp meer leerprocessen en leerbelevingen en minder content. Bied ondersteuning en creëer kansen en mogelijkheden om kennis te delen.

 

Marcel de LeeuweCredits:
Dit artikel werd geschreven door Marcel de Leeuwe, Onafhankelijk e-Learning adviseur en trainer @ Leerbeleving / Independent e-Learning consultant and trainer

Klaar voor nog meer inspiratie?

Kom naar Next Learning 2016 op 19 april. Je krijgt er nieuwe inzichten en praktische voorbeelden, ondermeer in deze sessies:

Sluit je aan bij de VOV-Kluwer Opleidingen delegatie?
Schrijf dan hier in en vermeld de code ‘Kluwer’. Dan krijg je een mooie korting van 200 euro op de inschrijvingsprijs en gratis vervoer vanuit Antwerpen.

Lees ook