Van confusion naar fusion – The eternal dance of chaos and order

Op 28 en 29 januari was ik in London voor een congres over Learning Technologies. Hieronder vindt u een aantal inzichten van de sprekers. Gevolgd door vragen en enkele bespiegelingen. Benieuwd wat u ervan denkt!

Professor Sugata Mitra van de Newcastle University doet onderzoek naar de manier waarop kinderen best leren. Hij kwam tot de volgende conclusie: scholen hebben hun tijd helemaal gehad, en kinderen leren het best zonder leraar, in “self-organizing systems”. Denk aan groepjes van kinderen die je computers geeft én triggerende vragen die aansluiten bij hun leefwereld.

mitra

 

Om tot een succesvol “self-organizing system” te komen heb je 6 ingrediënten nodig: broadband – collaboration – admiration – curriculum of questions – peer assessment – certification without examination.

Het idee van een “self-organizing system” dat leidt tot hoge performantie was ik vorige week nog tegengekomen bij het lezen van het boek “Wave Rider – Leadership For High Performance“. In het boek wordt het concept niet alleen toegepast op leren maar ook op organizational design. Een prachtige zin uit het boek is de volgende: “Well-functioning self-organizing systems are naturally productive of superior performance. (…) the fundamental process of self-organization is the eternal dance of chaos and order.”

Dat idee van chaos kwam ook terug in een reactie van een deelnemer:

tweet isabel

 

Professor Mitra was blij met de vraag van de deelnemer én reageerde door te verwijzen naar de kracht van de combinatie van chaos en structuur. Om het met de woorden van het boek Wave Rider te zeggen: you get high performance by the eternal dance of chaos (geen leraar, enkel een computer met een set triggerende vragen en fijne mensen die extra vragen stellen) and order (een lokaal waarin kinderen op gezette tijden kunnen samenkomen).

En de parallel met het boek ging verder. Professor Mitra sloot zijn betoog af met deze slide die als 2 druppels water lijkt op de voorpagina van het boek Wave Rider.

De metafoor van het water en van de surfer (agility) is blijkbaar “en vogue”.

chaos

 

Maar: wat betekent dit nu voor leren op de werkplek ?

Kunnen we de bevindingen van Professor Mitra die onderzoek doet bij kinderen in afgelegen gebieden in India, zomaar overhevelen naar volwassenen?

Bij mij zijn deze ideeën blijven hangen:

  • “chaos and uncertainty promote curiosity”

Misschien zijn volwassenen op de werkplek “luie leerders” geworden net omdat alles voorgekauwd wordt door een alles-regelend L&D departement?

  • “a self-organizing system” ≠ totale chaos

Ons tijdperk is er één van chaos én van orde. We moeten niet kiezen tussen innovatie en efficiëntie. Het gaat erom beide te combineren en te laten samenleven.

  • Van confusion naar fusion

Over dit laatste topic (en de moeilijkheid om beide te combineren) neem ik in maart een interview af met de CEO van GDF SUEZ Energy International. Hierover later meer in ons Digital Learning Magazine.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect