Wat telt bij een learning transfer?

Onlangs maakten we bij Kluwer voor onze open kalenderopleidingen de oefening welke middelen we inzetten om de learning transfer te maximaliseren. We gebruikten daarbij de transfermatrix voor, tijdens en na de opleiding door de learner, trainer en manager.

Deze matrix kwam ook naar boven in een sessie over het verhogen van de leertransfer. Er werd een interessante gedachte aan toegevoegd: Wat als je een vergelijking maakt tussen de sterkste factoren voor leertransfer en de meeste ingezette?

Hieronder zie je waar de grootste discrepanties liggen:

De rol van de manager voor de opleiding beïnvloedt het opleidingsresultaat het meest. Toch komt hij slechts op de vijfde plaats in de aandacht die er aan besteed wordt. De grootste aandacht gaat naar de rol van de trainer tijdens de opleiding, maar eigenlijk komt die qua belang pas op de derde plaats. Aan de manager’s taak na de opleiding wordt veel te weinig aandacht besteed in vergelijking met de bijdrage die het kan leveren aan het leerresultaat.

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect