Zijn we wel bereid te innoveren?

Innovatie innovatie innovatie. Het nieuwe credo. Innoveren is wat Het Westen moet doen om het hoofd boven water te houden. Maar zijn onze organisaties klaar en bereid om te innoveren?

Innoveren is het nieuwe credo in het bedrijfsleven. Ik heb daar twee bedenkingen bij:

1. Zijn wij bereid om onze organisatie aan te passen?
Meer en meer bedrijven zijn op zoek naar creatievelingen en entrepreneurs die de onderneming een innovatieve boost kunnen geven. ‘Dynamisch, ondernemend en innoverend’ lees je vaak in jobomschrijvingen.

Maar bieden bedrijven een aangepaste werkomgeving aan deze profielen? Vaak blijven de procedures en processen in het bedrijf dezelfde. En ze werken vaak de contraproductiviteit van deze nieuwe medewerkers in de hand.

Zijn bedrijven bereid om hun operationele processen en werkwijzen om te gooien? Is de organisatie klaar om creatieve en innovatieve mensen te kunnen aantrekken én laten renderen, dus houden? Welke taak heeft leren en ontwikkelen hierin?

2. Hoe doen we dit zonder efficiëntie te verliezen?
Meestal voelen organisaties zich het meest comfortabel bij efficiëntieverhogende maatregelen. Dat zit in ons DNA. Een erfenis van het industriële tijdperk. Hoe kunnen we zoveel mogelijk werk verzetten met zo weinig mogelijk mensen in een zo kort mogelijke tijd. Uiteraard willen we niet inboeten aan kwaliteit. Dus zijn we bereid om af en toe flexibel om te springen met de procedures.

Maar nu wordt er ook nog innovatie van de organisatie verwacht. Dat is geen eenvoudige opdracht. Want het moet een én-én-verhaal zijn: innovatief en creatief zijn én tegelijkertijd presteren op een efficiënte manier.

Bedrijven staan daarbij voor de keuze: kiezen we voor een compleet nieuw businessmodel en nieuwe operationele processen? Of innoveren we binnen de bestaande structuren en werkwijzen?

Zonder een waarde-oordeel uit te spreken over beide strategieën, trekt Geert Vanhees de kaart van de ‘incrementele groei’. We lezen in zijn blogpost hierover: “Door te vertrekken van een heldere kennis van uw huidig businessmodel en van het nog aanwezige groeipotentieel, en daarop mogelijke pistes van nieuwe waardecreatie toe te passen, is de kans groter dat groei sneller en dus vroeger zal worden gerealiseerd.”

Misschien is dat geen slechte keuze, ons DNA in aanmerking genomen?

Hoe dan ook, innoveren is de boodschap. Welke rol speelt Learning & Development hierin? Met deze vraag trek ik straks naar het internationale ASTD-congres in Dallas. Er zijn alvast heel wat sessies rond ‘leren en innoveren’. Dat belooft …

Zo kijkt mijn collega Geert Goovaerts al uit naar de bijdrage van sir Ken Robinson. Een voorbeschouwing op de sessie van deze ‘creativiteit- en innovatiegoeroe’ vindt u binnenkort op deze blog. Veel leesplezier.

Avatar foto

Auteur

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect