Zondag, oriëntatiedag ASTD

Zondag was voor mij ‘oriëntatiedag’, badge afhalen, door de toch wel immense gangen van het conference center dwalen en de eerste sessies meepikken.

Coureageous leadership
Chief Encouragement Officer Bill Treasurer heeft het over moed en dat moed aan de basis ligt van elke verandering. Hij suggereert niet geheel ten onrecht dat we nieuwe leiders eerst ‘trainen’ rond moed en daarna rond leiderschap. Want, moedig zijn en moed tonen, dat kan je leren. Moedige mensen presteren beter en de hele organisatie vaart er wel bij dat er mensen met moed aan het roer staan.
Hij spreekt over de drie ‘buckets of courage’ nl. try (initiatieven durven nemen), delegate (dit gaat over kwetsbaarheid, durven delegeren cfr. Lencioni) en tell (eerlijkheid en assertiviteit).
Groei gaat gepaard met discomfort, uit je comfortzone komen en wat heb je daar voor nodig ? Juist, moed.


Learning Agility
Na enkele minder boeiende ervaringen in andere sessies ben ik bij Vicki Swisher terechtgekomen. De grote zaal zit afgeladen vol en collega-blogger Dan Steer zal haar na afloop nog interviewen.  Redenen genoeg dus om te blijven waar ik ben.
Als Sr. Consultant IP Development voor Korn Ferry, buigt ze zich over de vraag waaraan je toekomstige leiders kunt herkennen en hoe ze zich gedifferentieerd kunnen ontwikkelen en ontplooien.
Het antwoord is Learning Agility. Vooral de bekwaamheid en bereidheid om uit ervaringen te leren en het geleerde bijgevolg toe te passen, om dan met succes te presteren in nieuwe en onbekende omstandigheden. Een hele boterham, maar vrij geïnterpreteerd blijkt het zo te zijn: in staat zijn om goed om te gaan met nieuwe of veranderende omstandigheden zegt meer over potentieel op langere termijn dan enkel ‘pure’ intelligentie.

Na een oefening rond de verschillende componenten van Learning Agility (mental, people, results, change en self-awareness) wordt het pas echt interessant als ze het onderwerp van gedifferentieerd leadership development aansnijdt en het verschil tussen diepe en brede high performers.
Mensen met een hoge Learning Agility-factor moeten de mogelijkheden aangereikt krijgen om zich ‘breed’ te ontwikkelen, om hun veelzijdigheid volledig te ontplooien. Ze zijn per definitie breed inzetbaar en geknipt voor general en senior management posities.
Die andere high performers, de specialisten, varen er wel bij om zich in de diepte te ontplooien en hebben vaak niet de ambitie om naar hogere regionen door te groeien maar zijn dan weer prima inzetbaar in gelijkaardige specialistische functies.
Hoe dan ook, of je nu breed of diep groeit, je comfortzone verlaten hoort er bij.

Neuroscience of Leadership – David Rock, Director, NeuroLeadership Institute
Over dit onderwerp was en ben ik zo enthousiast dat ik er een bladzijde of 10 zou willen aan besteden maar ik ga me beperken omdat een wetenschappelijke benadering om een wetenschappelijk correct verslag vraagt en daar waag ik me niet aan.
Wat heb ik onthouden ? Uit studies rond de werking van onze hersenen blijkt dat het rationele denken sterk wordt overschat (good for me), dat we onze eigen emoties niet of nauwelijks begrijpen of de functie ervan niet correct inschatten, dat we onvoorstelbaar sociale wezens zijn en dat sociale kwesties ons meer bezighouden en beïnvloeden dan wat dan ook (cfr. het succes van social media).

En meer specifiek: om te leren en te onthouden wat we hebben geleerd, moeten we ons focussen! Hoe meer gefocused we zijn, hoe meer nieuwe verbindingen er gelegd worden in onze hersenen en hoe langer de dingen blijven ‘hangen’ (waarbij David Rock zich de vraag stelt hoe het dan zit als er in een learning track met teveel afleidende toeters en bellen wordt gewerkt …). Maar vooral: leren lukt het best en geeft het meeste ‘rendement’ als er veel emotie mee gepaard gaat, sociale wezens als we zijn is leren effectiever en leuker als we het ‘in connectie’ met anderen doen.
…..
En toen was het stilaan tijd om te netwerken met de VOV/NVO2 delegatie die op de 27ste verdieping van de Hyatt een drink aanboden. Het uitzicht was spectaculair en de gesprekken boeiend en ontspannend!

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect