5 essentiële vragen voor een doordachte datastrategie

Dat een datastrategie onontbeerlijk is voor het bedrijf is logisch. Zoals bij elke strategie, is het voor een datastrategie ook van belang om de juiste vragen te stellen om tot de juiste beslissingen te komen. Hoe optimaliseer je je bedrijf tot een data-driven bedrijf? 5 vragen die je jezelf moet stellen.

 

1. Hoe ‘volwassen’ is je datagebruik?

  • Hoeveel klanten heeft het bedrijf en hoeveel heeft het er verloren?
  • Welke klanten brengen het meeste op en welke kosten het meest?
  • Hoeveel departementen gebruiken data?
  • Hoeveel afzonderlijke databases bestaan er binnen het bedrijf?
  • Wat is het beleid rond data?

Weet je niet meteen de antwoorden op bovenstaande vragen? Dan is het geen slecht idee om de huidige maturiteit van het bedrijf te evalueren en een actieplan op te stellen. Zo kan je je datastrategie naar een hoger niveau tillen.

 

2. Welke data moet je verzamelen?

Weet je wat de bedrijfskritische data zijn? En hoe je die data dan moet aanwenden en gebruiken? Bijvoorbeeld: waarom kopen sommige klanten en andere niet? En wat doet de concurrentie?

Data verzamelen én aanwenden moet een reflex worden in alles wat het bedrijf doet. Ook dit is een aandachtspunt in de bedrijfscultuur. Coaching, een dedicated team met de juiste skills, een draagvlak voor projecten, testen en experimenteren … kunnen je helpen bij het creëren van een data-gedreven cultuur.

 

3. Waar houdt een effectieve datastrategie rekening mee?

De complexiteit van een bedrijf zorgt ervoor dat je niet zomaar een datastrategie kan gaan kopiëren. De bouwstenen voor een goede datastrategie zijn universeel, maar 95% ervan is maatwerk voor je bedrijf. Houd daarom rekening met volgende factoren bij je roadmap:

  • Bedrijfsdoelen, organisatie en KPI’s
  • bestaande systemen en bestaande data
  • bestaande processen
  • cultuur en technologie

 

4. Wat zijn de belangrijkste bouwstenen?

Data strategie is geen exacte wetenschap. Hoewel de bouwstenen universeel zijn, is het nog altijd maatwerk. Bij het bouwen van je datastrategie moet je met enorm veel rekening houden:

De belangrijkste bouwstenen van een effectieve datastrategie.

De wisselwerking tussen de business-strategie en de datastrategie is cruciaal. De business-strategie toont de nood aan een datastrategie te hebben. De datastrategie geeft informatie en begeleiding om de doelen van je business-strategie te bereiken.

Ook data governance, gebruik en beheer van data, coördinatie en integratie en het bottom-up inventaris mogen niet ontbreken.

 

5. Wat maakt een datastrategie goed?

Een data strategie

  • vertelt je wat je moet doen en hoe je kan beginnen
  • is afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen
  • is actiegericht
  • is flexibel
  • creëert waarde voor je bedrijf

Zin in meer?

Wil je ook de bouwstenen van je bedrijf voor een effectieve datastrategie bepalen? En je business een boost geven? Tijdens de opleiding ‘Data strategie: driver voor businessresultaten’ leer je hoe je de brug bouwt tussen business, technologie en data.

Avatar foto

Auteur

Hans Verstraeten spreekt zowel de taal van Business als van IT. Zijn werk gaat over het creëren van een gedeelde visie op data- en technologiegebruik, het selecteren van technologieën, het volgen van de technische implementatie ervan. Hans beheert “The Design Factory” en “Data Station” bij Noludits. Hij is voornamelijk bezig met het raadplegen en ontwerpen van Digital Revenue Engines en heeft een fascinatie voor nieuwe technieken.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect