5 tips om het te maken als IT-manager

by Elke De Wit
5 tips om het te maken als IT-manager

Het lijkt voor de hand te liggen: je bent een goede manager als je je projecten binnen het budget en de deadline afrondt. De realiteit is nochtans anders. Hoe je omgaat met je medewerkers is vaak belangrijker dan hoe vlot je projecten lopen. Daarom lijsten we vijf tips op om stevig in je schoenen te staan als IT-manager.

1. Luister naar je medewerkers

Dit is veruit het beste advies. Luister naar wat je medewerkers te zeggen hebben en houd rekening met hun mening of suggesties. Zij hebben vaak meer ervaring met bepaalde taken en dus ook een beter zicht op de werking van bepaalde processen. Deze praktische ervaring is iets wat je als manager vaak uit het oog verliest. Door in gesprek te gaan met je teamleden kom je niet alleen waardevolle informatie te weten. Bovendien is het goed voor de moraal, omdat je respect toont.

2. Stel je welwillend op

In veel organisaties brengen IT-jobs weleens stress en lange werkdagen met zich mee. Daarom is het belangrijk om als manager welwillend te zijn. Sta al eens een uitzondering toe voor teamleden die overdag kort wegmoeten, bijvoorbeeld om binnen de openingsuren bij de bank langs te gaan, of op tijd te zijn om hun kinderen op te halen. Zolang dit in de planning past, zou dat geen probleem mogen vormen.

3. Houd je technische kennis op peil

Als IT-manager, of zelfs als CIO, spendeer je vaak meer tijd in meetings dan dat je servers configureert of problemen oplost. Je loopt dus het risico dat je technische kennis verloren gaat, of dat je niet meer mee bent met de nieuwste technieken. Er zijn nochtans drie goede redenen om je skills te onderhouden. Eerst en vooral wil je geen manager zijn die van niets weet. Je komt al snel over als een idioot, en zo verlies je het respect van je team. Ten tweede moet je op elke situatie voorbereid zijn. Als er iemand ontslag neemt of in het ziekenhuis belandt, moet je in staat zijn om bij te springen waar nodig. Je moet dus genoeg kennis hebben om te kunnen helpen. Tot slot zullen handelaars je voortdurend zaken willen verkopen. Laat je niet in de luren leggen door gebrek aan inzicht in het vakgebied.

4. Weet wanneer je hulp van buitenaf nodig hebt

Een IT’er die alles weet, bestaat niet. Iedereen heeft zijn sterktes en zwaktes, en dus kan het al is gebeuren dat je een project op je bord krijgt buiten de skillsets van je teamleden. Dan is het belangrijk om te beseffen dat dat project beter buitenshuis behandeld wordt.

5. Relax en vermijd een burn-out

IT kan stresserend zijn. Manager zijn kan ook stresserend zijn. Het is dus cruciaal om regelmatig te ontspannen en de tijd te nemen om de stress af te schudden. Anders zou je wel eens apatisch ten opzichte van je job kunnen worden, op weg naar een burn-out, en prikkelbaarder worden ten opzichte van je medewerkers. En dat wil je niet natuurlijk.

Bron: www.techrepublic.com

Zin in meer?

Een goed IT-beheer is tegenwoordig onmisbaar voor elke organisatie. Wil je een goede of nog betere IT-manager worden? Dan ben je met de basisopleiding IT-management op de goede weg.

Lees ook