8 ijzersterke IT-principes

by Elke De Wit

De huidige IT-wereld valt nog weinig te vergelijken met deze van twintig jaar geleden. Toch is er een ijzersterke basis die stabiel blijft doorheen alle andere complexe evoluties. Met deze 8 basisprincipes blijf je overeind, ook tijdens de volgende IT-ontwikkelingen.

 

1.    Niet de technologie vormt de kern, maar de ondersteuning

Wanneer je vandaag een IT-oplossing zoekt, kan open source een even goede keuze zijn als een product van een grote leverancier. Toch vindt niet elke open source technologie voet aan de grond. Neem bijvoorbeeld PHP. Als dat voldoet, waarom zou je dan naar Java kijken, als je denkt aan diens securityproblematiek? Toch wordt Java overal ondersteund en zelfs meegeleverd door Oracle. Dit toont dat het niet alleen gaat om de kwaliteit van de technologie, maar ook over hoe breed het wordt ingezet en hoe het wordt ondersteund.

 

2. Goede informatiebeveiliging begint met goede fysieke beveiliging

De hardware-ruimte beveiligen met persoonlijke pasjes en bijhouden wie er binnen komt was en blijft slim. Het verschil is echter dat die fysieke ruimte nu naar de cloud verhuist. Vooral voor kleine en middelgrote ondernemeingen zijn er alternatieven voor het zelf beheren van die ruimtes: van co-locaties tot volledige cloud. Met de besparing van het niet bouwen van een eigen datacenter, kan je investeren in een hoge-bandbreedteverbinding met lage latency naar je datacenter.

Nog beter is te investeren in redundantie (verdubbeling) en te zorgen dat je niet overal één van hebt. Dus zorg voor twee van zulke goede verbindingen naar je (cloud)provider, het liefst aan twee verschillende kanten van het gebouw zodat uit de hand gelopen graafwerken je niet volledig van het datacenter kunnen afsnijden.

 

3. Ken de dreigingen

Er zijn nog steeds bedrijven die denken dat door systemen zo grondig mogelijk dicht te timmeren het risico op hacks het best verkleind kan worden. Hierdoor kan niemand meer iets creatiefs doen en bedrijven staan of vallen met innovatie. Creatief denken vraagt ruimte, en creatieve ideeën moeten ook echt werkruimte krijgen.

Het is dan ook belangrijk om tijd te steken in het verbeteren van de resources en het actief ondersteunen van gebruikers. Dreigingen komen en gaan. Die moeten in de gaten worden gehouden, maar de grootste dreiging voor een bedrijf is een personeelsbestand dat niet kan innoveren.

 

4. Testen, testen, testen

De professionals onderscheiden zich van de amateurs met regressietests en stresstests. Met een regressietest kun je zien of nieuwe dingen de oude niet stukmaken. En de stresstest zorgt ervoor dat de boel blijft draaien als iedereen het nieuwe product in gebruik neemt.

Een professionele IT-organisatie onderhoudt ontwikkel-, test- en productie-omgevingen. Dat betekent dat je overal drie stuks van moet kopen. En moet onderhouden. Maar vandaag is het logisch om een testomgeving in de cloud te zetten, omdat je alleen maar hoeft te betalen voor die resource als je hem inzet.

Afhankelijk van de productieomgeving die je hanteert, kan een testomgeving in de cloud ook een goede plek zijn om een regressietest uit te voeren. Maar bij stresstesten komen wel erg veel variabelen kijken, dus dat is minder geschikt.

 

5. Agile werkt

Vroeger bestond Agile ontwikkelen eruit dat een manager naar je bureau kwam en vroeg of de computer iets kon wat hij of zij wilde. De programmeur ging aan de slag, liet het resultaat zien aan de gebruiker en ze herhaalden deze stappen tot het eindproduct voldeed.

Toen kwam er structuur met Waterfall, waarbij een vastomlijnd proces werd gevolgd. Dat model werkte maar niet en we bleven in de IT met dit probleem worstelen, waardoor we uiteindelijk drie decennia aan productiviteit verloren. Toen kwam Scrum op de proppen. Daarmee krijgen we interactie met de klant en iteratie in de uitvoering terug, maar zo vastgelegd in regeltjes dat de lol uit Agile is verdwenen.

 

6. Bedrijfscontact is cruciaal voor IT

Organisaties zijn een netwerk van relaties tussen werknemers en afdelingen. Zonder goed contact gaat het mis. Toen bedrijven nog een strikte hiërarchie hadden, was de CIO de relatiemanager tussen IT en het bestuur. Als het bestuur geen vertrouwen had in de CIO, kon IT niet slagen. Simpel.

Maar nu ligt het complexer. De relatie tussen IT en de bedrijfsvoering verandert iedere keer dat een IT’er met iemand anders in het bedrijf contact heeft. Het gaat niet alleen om de CIO. Als de rest van het bedrijf geen vertrouwen heeft in ‘systeembeheer’ dan kan IT niet slagen. Als het wel goed zit met die relatie, is het makkelijker om een project succesvol af te ronden. Niet makkelijk, maar makkelijker.

 

7. Integreer, verbeter en ondersteun

Slimme IT’ers denken vooraf na over interfaces en durven de discussie aan te gaan. Want een interface boven op de rest gooien, geeft dezelfde chaos als voorheen.

IT moet dus de kar trekken op technologisch gebied. Een IT-organisatie die niet zelf suggesties aandraagt, maar het houdt op het simpelweg uitvoeren van gebruikersvragen, is fundamenteel aan het falen.

‘Leidend in technologie’ betekent dat je steun biedt aan managers en gebruikers die hun eigen technologie willen bouwen of aanschaffen. Dat is geen slechte zaak, want het vergroot de bandbreedte van de inzet van technologie in het bedrijf.

 

8. Het einddoel: vernieuwing

In de begindagen van de computers, zagen managers ze als dé manier om het bedrijf te vernieuwen. Het bedrijfsproces zou sneller en goedkoper worden, terwijl menselijke fouten werden verminderd. Dat optimisme duurde ongeveer tot IT-organisaties zoveel aan elkaar gekoppelde systemen moesten ondersteunen dat het implementeren van iets nieuws tijd en geld kostte, en risico’s met zich meebracht.

Met Agile, betere integratietools en technische non-IT, is informatietechnologie weer klaar om vernieuwing te bezorgen. En vernieuwing is uiteindelijk het doel van IT.

 

Zin in meer?

De IT-management-opleiding  brengt raad: u krijgt een stevige IT-basis onder de voeten. Een basis waarop u intelligente oplossingen bouwt.

 

Bron: computerworld.nl

Lees ook