IT management kende de voorbije 10 jaar heel wat veranderingen. Hierdoor zien we de ‘I’ in IT niet meer enkel als ‘information technology’, maar kent deze letter nog heel wat andere betekenissen.
Innovatie
Hoe hard wilt je bedrijf zich focussen op nieuwe IT, innovatie en hoe belangrijk is de dagelijkse Core IT ?
Enerzijds moet je als manager de bestaande infrastructuur onderhouden zodat je systemen soepel blijven draaien. Anderzijds is het ook belangrijk om je bedrijf in de richting van technologische innovaties te duwen.
Innovatie helpt jouw bedrijf om nieuwe methodes te gebruiken voor het creëren van samenwerkingen, investeringen en flexibele werktijden.
Infrastructuur
Infrastructuur is een begrip dat al lang meegaat. Vroeger werd de focus van de IT-manager enkel op Core It gelegd. Vandaag gaat hier nog steeds driekwart van het budget naartoe.
Wat bedoelt men met Core IT? Hierbij ligt de focus op de interne organisatie en processen. Infrastructuur zal altijd belangrijk blijven. Al verwachten we wel een daling van zijn aandeel door trends zoals Cloud computing.
Integratie
Alle IT’ers worden meer en meer echte integrators. Voor systemen die je als bedrijf elke dag gebruikt, zoals e-mail en CRM, kan integratie tussen de systemen een pak tijd besparen en een veel betere ervaring bieden voor zowel de klant als de verkoper.
Enkele voordelen van die integratie: cruciale informatie staat op één locatie, deze is meteen beschikbaar en altijd up-to-date. Dit heeft ook een positief effect op je bedrijf. Daarnaast kan integratie de productiviteit verhogen, doorlooptijden en kosten verlagen.
Informatie
Veiligheid eerst, dat is vooral de laatste jaren de tendens. Information security management moet je informatie beschermen. Dit is informatie die je organisatie nodig heeft om te kunnen werken, produceren en service te leveren.
Vroeger bijvoorbeeld aarzelden we sterk om de data van ons bedrijf naar de cloud te verplaatsen vanwege beveiligingsproblemen. Nu is beveiliging juist dé reden om het daarheen te brengen.
Intelligentie
Intelligentie gaat een stuk verder dan enkel business intelligence. Termen als Artificiële Intelligentie (AI) zullen in de toekomst alsmaar een grotere rol spelen. Artificiële Intelligentie is vooral goed in het automatiseren van kleine, terugkerende taken waardoor je als team meer tijd kan spenderen aan grote projecten en complexe probleemoplossingen.
Intelligentie gaat ook over het samenbrengen van de andere I’s tot één samenhangend geheel dat zichtbaarheid verleent aan je bedrijf en IT.
Bron: Frank Malais
Zin in meer?
Wil je je concurrenten een stap voor zijn met geavanceerde IT-toepassingen? En tegelijk jouw IT-uitgaven in de hand houden? Schrijf je in voor deze 3-daagse opleiding en ontwikkel een stevige IT-basis.