Maak van de digitale toekomst een geslaagd project

Maak van de digitale toekomst een geslaagd project
Wellicht wordt de combinatie kantoor & thuiswerk de nieuwe norm. Begin als bedrijf voorbereid aan die nieuwe tendens door digitalisering volledig te omarmen.

Het afgelopen jaar was voor veel bedrijven een erg hectisch jaar. We schakelden massaal over naar digitaal werken en integreerden nieuwe systemen en software binnen onze business. Binnenkort wordt de combinatie kantoor en thuiswerk waarschijnlijk de nieuwe norm. Begin als bedrijf of organisatie voorbereid aan die nieuwe tendens door digitalisering volledig te omarmen en op een veel efficiëntere manier aan de slag te gaan. Deze tips helpen je alvast op weg.

1. Gebruik slimme tools

CTRL+C en CTRL+V: de klassiekers binnen de sneltoetsen die iedereen wel kent. Maar wist je dat er nog veel meer digitale tools zijn die jouw werkervaring kunnen verbeteren? Zo kan het gebruik van shortcuts je tot vijftien minuten per dag besparen. Ken je bijvoorbeeld de sneltoets WINDOWS + pijltje naar links? In één klik neemt je pagina slechts de helft van je scherm in. Of met WINDOWS + D kom je meteen op je bureaublad terecht. Verdiep je in sneltoetsen en bespaar tot vijf uur tijd per maand.

2. Laat online tools voor jou werken

Gebruik de veelheid aan tools en websites die tijdrovende taken voor jou op een korte tijd uitvoeren. Leer bijvoorbeeld werken met speech-to-text, waarbij gesproken audio nauwkeurig naar tekst wordt omgezet. Of installeer enkele webplugins en zet je PDF-documenten gemakkelijk om in Word. Documenten met de smartphone fotograferen en converteren naar een professionele PDF, PowerPoint of bewerkbaar Word-document? Ook dat is mogelijk.

3. Switch naar een digitaal secretariaat

Digitaal archiveren, communiceren en notuleren: een papierloos secretariaat brengt veel voordelen met zich mee. Een digitale tool zoals Outlook helpt je efficiënt op weg: gebruik bijvoorbeeld de tool categoriseren om het broodnodige overzicht tussen je mailberichten en afspraken te behouden. Outlook is ook makkelijk te koppelen met andere apps zoals OneNote: dé tool om digitaal samen te werken en notities te centraliseren.

4. Maak gebruik van online databases

Door te werken met verschillende kanalen, vaak zowel digitaal als op papier, kan het moeilijk zijn om net dat ene document terug te vinden. Erg tijdrovend en toch gemakkelijk te voorkomen. Bespaar kosten en win aan efficiëntie met Enterprise Content Management.

Bron: Made In

Klaar om efficiënter te werken in no time?

NCOI Learning boost via deze opleiding je digitale efficiëntie met handige online tools. Via deze opleiding leer je online tools voor jou laten werken. Deze praktijkopleiding helpt je dan weer informatie, documenten en processen te digitaliseren en hier kom je alles te weten over het digitale secretariaat. Of wat dacht je van Excel helemaal naar je hand zetten? Dat kan tijdens de Excel Experience Days.

Avatar foto

Auteur

Elke De Wit is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in Projectmanagement, Professional skills en Managementsupport. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen in deze vakgebieden, vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen of congressen die beantwoorden aan de leerbehoeften die leven op de markt.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect