Projectmanagement van de toekomst: enkele insights

by Guy Goossens

 

Projectmanagement is in volle beweging. Het beroep is aan een enorme professionalisering bezig. Bedrijven schenken steeds meer aandacht aan de invulling van de functie en zoeken ervaren projectmanagers, met vakmanschap en certificering. Waar ligt de toekomst van het projectmanagement? Guy Goossens, oprichter van ProjectPolis ziet een aantal interessante trends:

 

Ervaring, skills en competenties

De skills en competenties die van een project manager worden verwacht, maken een twist mee. De tijd dat er puur op ‘hard skills’ (proces, templates, procedures) werd getest, is voorbij. Bedrijven hechten steeds meer belang aan de ‘soft skills’. De stijl, de manier van transparant communiceren, de leiderschap-eigenschappen, luisterbereidheid, dynamiek en teamspeleraspecten zijn troeven om te slagen in je project.

 

De klant centraal

Het stijgend belang van deze vaardigheden, doet uiteraard geen afbreuk aan de traditionele kwaliteiten van een goede projectmanager. De basisconcepten zoals Deliverables, Scope-Outputs, On-time, Within Budget, Efficiency en Quality-focus zijn nog steeds belangrijk, maar op zich niet meer voldoende om succesvol te zijn.

Projectmanagement zal meer klantgericht moeten denken en zich daarrond moeten gaan organiseren. Belangrijke concepten zijn ‘Customer/End-user Adoption, Customer Experience & impact, Outcomes en Benefit-Value’. Deze concepten moeten binnen projectmanagement ondersteund worden door ‘Speed, Time to Market en Experience’. Flexibiliteit om te veranderen (binnen een project) en agility zijn de sleutel om de klant maximale ‘business value’ te geven.

 

Aan de slag als projectmanager

Wil je de klant centraal zetten bij het uitwerken van je project? Enkele tips om als projectmanager de zaak efficiënt aan te pakken, met aandacht voor je klant:

  • Behandel elke stakeholder als een klant
  • Identificeer de ultieme klant
  • Ontwikkel accurate en diepgaande kennis over de klant. Verplaats jezelf in zijn/haar huid.
  • Creeër Team-objectieven om de klant business waarde te geven
  • Aligneer PMO en PM processen ten dienste van de klant
  • Geef de vrijheid aan teamleden om beslissingen te nemen die tot de klantenervaring bijdragen
  • Creeër een interactieve relatie (verticaal, horizontaal, intern en extern) met de klant
  • Focus op de werkelijke doelen van de klant

Projectmanagement verandert dus onder invloed van drie groede trends: de professionalisering, de verbreding van de skill-set en de klantgerichte aanpak. Het samenspel van deze drie factoren zal de toekomst van projectmanagement sterk definiëren. Wees dus voorbereid!

 

 

Zin in meer?

Benieuwd hoe jij je kan voorbereiden op het projectmanagement van de toekomst? Ontdek ons opleidingsaanbod rond projectmanagement en procesmanagement.

Lees ook