“User experience is veel meer dan een mooi scherm!”

by Heidi Didden
“User experience is veel meer dan een mooi scherm!”

Iedereen die professioneel of privé wel eens digitale toepassingen nodig heeft, begrijpt dat een vlekkeloze user experience (UX) het verschil kan maken. Een aangename en betekenisvolle gebruikerservaring zorgt immers voor tevreden gebruikers. UX-experte Kathleen Van den Keybus weet er alles van.

“In de basisopleiding die ik geef, komen alle aspecten van user experience aan bod”, stelt Kathleen Van den Keybus. “In eerste instantie is er de UX-strategie die je moet helpen je businessdoelen te behalen en waardevolle relaties op te bouwen met klanten en gebruikers. Een tweede aspect is user research. Je kan de noden van je gebruikers pas te weten komen als je hun gedrag analyseert. Daarnaast is er het eigenlijke UX-design. Met behulp van wireframes kan je een werkend prototype maken, dat je dan voorlegt aan representatieve gebruikers. Dat is het laatste aspect: usability testing. Ook methodieken uit de psychologie neem ik mee in de opleiding. Mensen denken immers op een bepaalde manier. Het is heel interessant om te bekijken waarom mensen zich zo of zo gedragen.”

Veel praktijkvoorbeelden

Kathleen Van den Keybus is zelf al meer dan 5 jaar actief in het UX-veld en heeft zo heel wat ervaring opgebouwd. Bovendien startte ze 2,5 jaar geleden haar eigen bedrijf. Daardoor komt ze in contact met klanten uit heel diverse sectoren. “Naar de opleiding komen vooral starters of mensen die nu slechts met één deelaspect bezig zijn en ook de rest willen ontdekken. Dat gaat van programmeurs en websitedevelopers over marketingmanagers tot business- en functioneel analisten. Maar wat hun job ook is, allemaal vinden ze het heel waardevol dat de theorie verduidelijkt wordt door de vele praktijkvoorbeelden die ik aanhaal. Dat zijn bijvoorbeeld ook a-typische situaties en mogelijke moeilijkheden. En wie wil, mag natuurlijk ook zijn eigen case delen.”

Het grootste probleem met UX? Mensen denken nog te vaak dat user experience gewoon een mooi scherm betekent. Maar het gaat om zo veel meer!
Kathleen Van den Keybus

Steeds belangrijker

De banksector, e-commercediensten, de verzekeringswereld, immoaanbieders en zelfs de rekruteringssector… Meer en meer sectoren zien in dat UX steeds belangrijker wordt. “We hebben het dan niet alleen over pijnpunten in applicaties en websites, maar ook over backofficesystemen, programma’s of b2b-diensten. Online draait gewoon alles rond conversie. Alles heeft een doel. Hoe krijg ik mijn gebruikers zo ver dat ze doen wat ik wil? Belangrijk is wel om echt vanuit de gebruiker te starten, en niet vanuit de business of technologie. Wat zijn de noden van onze gebruikers? Hoe kunnen we onze tool zo ontwikkelen dat we aan die noden voldoen? Hoe wordt onze tool gebruikt? Wat willen gebruikers nog? Dat zijn de vragen die echt tellen.”

Trends in UX

Algemeen ziet Kathleen Van den Keybus dat UX meer en meer aan belang wint. “Eindelijk is dat ook in België het geval! In bijvoorbeeld Nederland en de VS zijn ze er al jaren mee bezig. Nu groeit de aandacht voor UX vanuit alle lagen van het management. Ook inclusive design – testen voor blinden en dergelijke – en voice zijn aankomende trends. In de toekomst zie ik UX nog meer professionaliseren.

Geen mooi scherm!

Het grootste probleem met UX? “Mensen denken nog te vaak dat user experience gewoon een mooi scherm betekent. Maar het gaat om zo veel meer! Het moet goed in elkaar zitten, de gebruiker echt verder helpen, inspelen op zijn gebruikersnoden. Je bent iets aan het maken voor iemand, niet voor jezelf. Dat betekent dat je je gebruikers echt in kaart moet brengen en je doelgroep goed moet leren kennen.

UX maakt het verschil

Tot slot benadrukt Kathleen Van den Keybus nog graag het belang van user experience voor innovatie. “Door de business, de gebruikers en de technologie met elkaar te matchen maak je het verschil. Waarom is het businessmodel van een Deliveroo, een Uber of een Airbnb zo succesvol? Omdat ze een pijnpunt hebben ontdekt, daarop ingespeeld hebben en dat anders gingen benaderen. Door de noden van je gebruikers te onderzoeken, kan je pas echt tot innovatieve producten of diensten komen.”

Zin in meer?

Wil je je website of app zo toegankelijk en gebruiksvriendelijk mogelijk maken? Schrijf je dan in voor de opleiding User Experience Design (UX).

Biografie

Als UX-experte ontwikkelt Kathleen Van den Keybus gebruiksvriendelijke digitale producten en diensten. Met haar eigen bedrijf Uflow bouwde ze heel wat ervaring op in verschillende sectoren waaronder e-commerce, banking, financial reporting en verzekering. Haar ervaring in user research, informatiearchitectuur, prototyping en usability testing deelt ze regelmatig in trainingen en coachings.

Lees ook