De 8 trends van 2020 in UX design

De 8 trends van 2020 in UX design
Er zijn heel wat nieuwe ontwikkelingen te ontdekken in UX design. Daarom zetten we de 8 trends van 2020 op een rijtje.

Een bedrijf staat of valt met user experience (UX), maar voor velen blijft dit toch een vaag concept. Daarom werpen we een blik op 8 recente trends en hoe deze toegepast worden in de praktijk. Welke nieuwe vormen van interactie zijn er ontstaan? En hoeveel invloed heeft de golf van ethiek die we vandaag de dag meemaken? Dat kom je hier te weten.

1. Aandacht voor ethiek

De voorbije jaren ging er in UX design veel aandacht naar het verleiden van de gebruiker. Behavioural design en persuasive tactics werden naar hartenlust toegepast, met als doel de gebruiker steeds meer te laten klikken of scrollen. Daar begint in 2020 verandering in te komen. Ethiek vormt namelijk een belangrijk aandachtspunt. Het gaat niet alleen meer om commerciële cijfers, designers gaan nadenken over de mogelijk schadelijke effecten van digitale producten.

2. Geen fake news maar transparantie

In 2019 werden maar liefst 70 landen belaagd met fake news-campagnes. Bots en nepaccounts worden volop ingezet om het gedachtegoed van onze samenleving te beïnvloeden. Gelukkig komen er steeds meer initiatieven op de proppen in de strijd tegen nepnieuws, ook in het designen van apps en websites. Facebook bijvoorbeeld geeft aan wanneer artikels en berichten mogelijk niet gebaseerd zijn op officiële bronnen. Gebruikers kijken dan ook met een steeds kritischere blik naar het web. Het is dus belangrijk om transparant te zijn, ook in UX design.

3. Less is more

Tot nu toe luidde het klaar en duidelijk: meer features en meer content. Maar al snel loopt je digitale product de spuigaten uit. In 2020 wordt het succes niet langer gemeten door het aantal nieuwe features, wel ligt de focus op de UX. Vindt de gebruiker waar hij naar op zoek is? Het doorgronden van de eindgebruiker en het verbeteren van bestaande features worden de nieuwe focus. Optimalisatie in plaats van uitbreiding dus!

4. UX research

UX research is populairder dan ooit. Alles begint namelijk bij het doorgronden van je doelgroep. Ga na wat de behoeften, motivaties en het klikgedrag van gebruikers zijn vooraleer je aan UX design begint. Bovendien valt het op dat onderzoek en designtechnieken steeds meer met elkaar verweven raken. In design sprints bijvoorbeeld worden concepten direct gevalideerd met een usability test. Ook wordt er steeds vaker ruimte gemaakt voor A/B-testen en simulaties, mede doordat de research tools steeds toegankelijker en goedkoper worden.

5. Steeds betere designsystemen

Designsystemen zijn er om consistentie aan te brengen. Dat maakt dat het niet langer nodig is om voor elk nieuw project opnieuw onder andere de typografie, de weergave van artikelen en de interactie van een formulier te bepalen. Het grote voordeel is dat front-end development en UX design nauwer verbonden zijn. Het designsysteem integreren in de technische setup is de ideale situatie. Tools als Storybook, Frontify en Zeroheight helpen je om een designsysteem op zetten. Het mooie aan Storybook is dat developers en designers een bibliotheek met ‘levende componenten’ kunnen aanmaken. Een wijziging in een van de componenten wordt dan automatisch doorgetrokken op alle websites en apps die er gebruik van maken.

6. Voice technologie

Voice assistants veroveren de wereld. Deze technologie vereenvoudigt de communicatie tussen bedrijf en klant enorm. Een natuurlijk gesprek dus in plaats van zoekfuncties of dropdowns. Voice search heeft bovendien impact op de content. Mensen typen niet langer ‘schoenwinkel brussel’ maar vertellen hun smartphone ‘ik zoek een schoenwinkel in Brussel’. Hoewel complexe taken nog steeds makkelijker verlopen via een duidelijke user interface, loont het toch de moeite waard om al met voice te experimenteren.

7. UX copywriting

Goede content draagt natuurlijk ook bij aan goede UX. Hoe goed het ontwerp dan ook mag zijn, als de inhoud niet kwalitatief is heeft de gebruiker er niets aan. UX copy is een trend die hierop inspeelt. De gemiddelde copywriter informeert, overtuigt of verkoopt, maar een UX copywriter focust op het oplossen van een probleem van de gebruiker. Denk aan links, buttons, error-teksten, bevestigingsboodschappen… Ook dit vormt een belangrijk deel uit van de user experience.

8. Animaties

Micro-interacties, paginatransities en subtiele animaties worden op meer en meer websites gebruikt. Misschien is dit wel het laatste waar je tijd of budget voor overhebt, toch zijn animaties een echte meerwaarde. De hele ervaring zal natuurlijker aanvoelen voor gebruikers, waardoor het ook makkelijker is om de website te begrijpen. De zogenaamde cognitive load wordt er minder door, en animaties kunnen zelfs voor plezier zorgen. Goede UX dus!

Bron: frankwatching.com

Zin in meer?

Is het jouw doel om klanten een goede digitale ervaring te bezorgen? Wil jij je verdiepen in de wereld van UX? Dankzij de opleiding User Experience Design kan je meteen aan de slag.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect