Waarom samenwerken (te) vaak een rollercoaster is

by Barbara Verschueren

De tijd dat je alleen met een strak plan en een goede follow-up projecten gerealiseerd kreeg, is voorbij. Wil je vandaag tot resultaten komen, dan moet je er vooral voor zorgen dat de mensen in je projectteam goed samenwerken. Hoe je dat precies doet, leerde Quentin Surdiacourt tijdens een tweedaagse workshop ‘Samenwerken in projecten’ gegeven door Dave Synaeve.

 

“Twee jaar geleden werd ik voor de leeuwen gegooid als projectmanager”, vertelt Quentin. “Met slechts een vaag idee van hoe je als team goed samenwerkt in projecten. De opleiding was voor mij dan ook zeer welkom. Ik kreeg inzicht in welke mechanismes er spelen en welke valkuilen je moet vermijden.” Ook andere quality engineers en IT’ers van Ordina volgden de opleiding als onderdeel van een projectmanagementtraject. Voor hen is de opleiding een goede opstap naar een latere certificatietraining in bijvoorbeeld Prince2.

 

Rollercoaster

Quentin: “Wat is een team? Welke levenscyclus doorloopt het en welke profielen heb je nodig? Na deze korte theoretische inleiding luidde de teamopdracht al meteen: ‘bouw in twintig minuten een rollercoaster die beantwoordt aan de wensen van de klant’. Dat was absoluut confronterend, want plots zie je waar en waarom het zo vaak misloopt bij projectmanagement.”

 

Samenwerken in projecten wordt dikwijls te ingewikkeld gemaakt. Leer de quick wins detecteren.

Dave Synaeve

 

Quick wins en veronderstellingen

Waar gaat het dan fout? “Op meer vlakken dan je denkt”, zegt Dave. “Zo worden projecten dikwijls meteen complex gemaakt en is er geen oog voor de quick wins. Er wordt ook heel vaak voortgebouwd op veronderstellingen: de klant weet bijvoorbeeld amper zelf wat hij precies wil, maar wij denken het wel te weten. Daardoor wordt er niet goed geluisterd, nauwelijks overlegd en worden belangrijke vragen niet gesteld.” Quentin beaamt: “Dat was voor mij tijdens de workshop de grootste eyeopener. Daarom pas ik nu mijn job zo veel mogelijk technieken toe om te checken of ik de zaken wel goed begrepen heb.”

 

Verstandig stakeholder management

Quentin leerde daarnaast hoe je de stakeholders van een project moet managen. “Vroeger probeerde ik het management zo min mogelijk lastig te vallen met mijn projecten. Je plan trekken, zo had ik het altijd geleerd. Nu besef ik dat sommige personen binnen een bedrijf meer gedaan krijgen en dat je hen moet betrekken voor het welslagen van je project. Je hebt in een projectteam bovendien verschillende karakters, voor- en tegenstanders ook. Dave leerde ons hoe je met elk van hen het beste omgaat.”

 

Elke dag bruikbaar

Dave: “We bespreken tijdens de opleiding heel veel aspecten die een rol spelen bij samenwerken: leiderschap, overleg, conflicthantering en vergadertechnieken, maar ook delegeren, feedback geven, omgaan met weerstand, taken en opdrachten organiseren aan de hand van kanban boards, enzovoort. Het doel is dat de cursisten, na de wake-up call van de rollercoasteroefening, met veel concrete tips terugkeren naar hun job. Al tijdens de opleiding zie ik hen groeien van een nogal chaotische samenwerking naar een samenwerking met meer overleg en meer structuur.” Quentin: “Het is inderdaad een super leerrijke opleiding, die ook nog eens heel goed gebracht wordt. Ze geeft je veel zin om de tips meteen in de praktijk toe te passen.”

 

Zin in meer?

Wil je medewerkers in je bedrijf beter leren samenwerken in projecten? Krijg advies op maat van Barbara Verschueren – 0486 86 91 61.

Ontdek ook het volledige aanbod projectmanagement opleidingen.

 

Met zijn bedrijf Lector begeleidt Dave Synaeve organisaties en ondernemingen in hun creatieve proces. Zijn knowhow situeert zich op het vlak van productontwikkeling en de opstart van nieuwe markten in het buitenland. Dave heeft ook een brede internationale ervaring als trainer.

 

 

Quentin Surdiacourt is quality compliance engineer bij de IT service provider Ordina. Momenteel werkt hij in opdracht van zijn werkgever als project manager bij UCB.

Lees ook