De 5 rollen van de Facility Manager in coronatijden

De 5 rollen van de Facility Manager in coronatijden

Deze bijzondere tijden vragen een serieuze shift in de rol van de facility manager (FM). Daar waar vóór corona thuiswerk een uitzondering was, is dit nu eerder de regel in veel bedrijven. Facility management staat voor de uitdaging om heel wat praktische zaken aan te pakken. Daarnaast zien we dat de job van de FM verbreedt. We zien minstens 5 rollen voor de FM. En dat is tegelijkertijd een geweldige opportuniteit om de zaken future proof aan te pakken.

1. Vooruitkijken en nadenken over morgen

Niets is nog zoals vroeger en vroeger komt niet meer terug. Daarom is het goed vooruit te kijken en te anticiperen op wat komen gaat. Hoe maak je de facilitaire organisatie wendbaar en weerbaar? De eerste concrete uitdaging was de nieuwe kantoorinrichting met anderhalve meter afstand.

2. Strategisch crisismanagement

De coronacrisis was en is de onverwachte crisis bij uitstek. Facility management krijgt een dominante rol hierin en evolueert naar een meer strategische positie. De FM zit mee aan tafel waar de beslissingen worden genomen.

3. Thuiswerkplekcoach

Van 1 op 4 medewerkers die wel eens thuiswerkten, is dat intussen het nieuwe normaal geworden. Dat biedt zowel kansen als uitdagingen. De FM adviseert medewerkers hoe ze hun thuiswerkplek het best inrichten. Hebben ze toegang tot de nieuwste technologie? Is hun werkplek thuis ergonomisch ingericht? Zijn ze mee met de nieuwste digitale vergadertechnieken? Hier kan de rol en het succes van Facility Management nog aan belang winnen, zeker als je samenwerkt met HR en IT.

4. Marketeer

FM’s kijken over hun muurtje en passen de principes van marketing toe op de eigen mensen en in het eigen gebouw. Dit kan door de ruimte aan te passen, samen met de routing en bewegwijzering. Denk ook aan de techniek van nudging waarbij je je medewerkers of consumenten een duwtje in de goede richting geeft naar het gewenste gedrag.

5. Onderhandelaar

Als er minder volk aanwezig is in de gebouwen en in het bedrijfsrestaurant, dan is er minder schoonmaak nodig. En wellicht ook minder beveiliging? Welk basispakket is nodig om het overeengekomen servicelevel te garanderen? Bestaande contracten worden best in die zin aangepast, waarin de FM de rol speelt van onderhandelaar met de leveranciers.

Bron: www.facto.nl

Zin in meer?

Wil jij je voorbereiden op de toekomst? Dan ben je bij de 4-daagse praktijkopleiding Facility Management van A tot Z op de juiste plek. Je leert een facilitair beleidsplan op te stellen, de facilitaire processen te beheren en te verbeteren en je leveranciers beter te managen, waarbij je aanstuurt op extra klanttevredenheid.

Lees ook