Future proof werkplekken na corona

Future proof werkplekken na corona

Hoe zorgen we tijdens en na corona voor een betere werkplek, op kantoor en thuis? Voor medewerkers die zich gelukkiger, veiliger en meer verbonden voelen, terwijl we optimaal gebruik maken van de beschikbare technologie. Dat is de uitdaging voor de facility manager. Het doel en de rol van de fysieke werkplek krijgt een nieuwe invulling.

De nieuwe werkplek is flexibel

Het nieuwe werken speelt zich af op verschillende plekken, naargelang het soort werk. We evolueren naar een combinatie van kantoor, thuiswerk en meeting hubs. De constante is dat we overal toegang hebben tot de nieuwste digitale platforms en technologieën. Thuis verlangen we een ergonomische en gezonde thuiswerkopstelling, terwijl we ook virtueel aanwezig willen blijven. Op kantoor ligt de focus op communicatie tussen collega’s, samenwerking, innovatie en informele ontmoetingen. Dat alles maakt de verplaatsing naar het kantoor de moeite waard.

De nieuwe werkplek is productiever

Een werkplek waar de digitale samenwerkingstools voor het rapen liggen, verhoogt volgens 51% van de medewerkers de productiviteit. Bovendien biedt dit medewerkers de kans om te blijven leren en groeien binnen het bedrijf. Het ziekteverzuim gaat met 44% naar beneden, terwijl de productiviteit stijgt met 16%. Bedrijven en bij uitstek de FM focussen zich daarom best op alles wat werknemers ondersteunt om productiever te werken: continue mogelijkheden om te leren en te groeien, flexibele manieren om virtueel samen te werken, nieuwe technologieën en gezonde werkgewoontes. Zo ondersteun je efficiënt werken en beperk je het ziekteverzuim.

Het kantoor blijft belangrijk

Naast thuiswerk blijft het kantoor een belangrijke plek met een nieuwe invulling. Het kantoor is nu een plek waar we in levenden lijve met elkaar communiceren, samenwerken en innoveren. Het is ook de plaats voor informele contacten: denk aan het praatje aan de koffiemachine. Heb je een of meerdere collega’s waarmee je goed overeenkomt, dan is de betrokkenheid groter. Werkrelaties zijn de motor voor betrokkenheid, productiviteit en innovatie. Bedrijven kunnen zich best concentreren op alles wat ons innovatief maakt, want ons aanpassen aan de toekomst is van vitaal belang.

Technologie in een sleutelrol

Als je aan millennials vraagt wat de belangrijkste aspecten van hun toekomstige werkplek zijn, dan zet 83% van hen goed werkende technologie in de top 3. De FM kan service-ervaringen op maat bieden, zowel op kantoor als voor thuiswerk. Want daar waar technologie, werkplekken en ervaringen optimaal samengaan, komen er oplossingen uit de bus die werknemers aanzetten tot veilig gedrag, zoals de veiligheidsafstanden bewaren en de piekcapaciteit binnen het gebouw respecteren. Hier is nieuwe software nuttig om virtuele samenwerking, kennisuitwisseling en plezier op het werk te ondersteunen.

Bron: www.servicefutures.com

Zin in meer?

Een op-en-top werkplek voor na corona? Bij de 4-daagse praktijkopleiding Facility Management van A tot Z ben je aan het juiste adres. Je leert een facilitair beleidsplan op te stellen, de facilitaire processen te beheren en te verbeteren en je leveranciers beter te managen, waarbij je aanstuurt op extra klanttevredenheid. Of volg de opleiding Coronavirus: heropstart, maatregelen voor bedrijven en lessons learned.

Lees ook