De kantooromgeving na corona

by Anton Maes
De kantooromgeving na corona

Deze crisis biedt ons de ideale gelegenheid om de onzinnige en achterhaalde discussie over de landschapskantoren achter ons te laten. Laten we nu vooruitkijken en ons afvragen welke werkomgeving organisaties na corona echt nodig zullen hebben. Aangezien de aard van het werk sterk aan het veranderen is en we nu ook ontdekt hebben dat thuiswerken een valabele optie is, zullen onze kantoren vooral ontmoetingsplekken worden waar we ons overleg organiseren, samen aan projecten werken en kennis delen. Het zullen gezellige plekken zijn waar we in een ongedwongen sfeer contacten kunnen leggen, samen koffie kunnen drinken en informatie kunnen uitwisselen.

Duurzaamheid

Onze nieuwe kantoren zullen veel duurzamer moeten zijn dan de huidige mastodonten. Waarom moeten organisaties nog grote kantooroppervlaktes huren, onderhouden en verwarmen indien het individuele, geconcentreerde werk vooral thuis kan gebeuren? Onze nieuwe kantoorgebouwen zullen dus minder oppervlakte innemen, waarbij ondersteunende diensten zoals schoonmaak, catering, opslag, onthaal en onderhoud gedeeld kunnen worden met andere organisaties, al dan niet in hetzelfde gebouw. De kantoren zullen gemakkelijk bereikbaar moeten zijn en optimaal uitgerust om vooral communicatie tussen medewerkers en met klanten te ondersteunen.

Ontmoetingsplek

De inrichting van de ‘post-corona’ werkomgeving is vooral gericht op uitwisseling en ontmoeting. Kantoren bieden veel meer variatie. Naast de klassieke vergaderzalen zorgen gezellige overleglounges, stand-up meeting rooms, tribunes voor plenaire sessies, brainstormruimtes, conference rooms om op afstand te vergaderen en koffieplekken voor een uitdagende interactieomgeving. De werkplek wordt een aantrekkelijk uithangbord voor de organisatie en de optimale werkplekkenmix biedt een handig evenwicht tussen rust en interactie waarin gebruikers in functie van hun behoeften en activiteiten de perfecte werkplek voor hun werkdag kunnen kiezen.

Flexibele werkplekken

Onderhoud en hygiëne waren altijd al belangrijk voor het welzijn van de medewerkers, maar de coronacrisis heeft hier een extra impuls aan gegeven. Een flexibele werkplek aanbieden moet kunnen maar dan wel mits het hanteren van een ‘clean desk’. Elke gebruiker ruimt de gebruikte werkplek volledig op na gebruik en laat deze ook schoon achter. Gebruikers beschikken ook over een individueel toetsenbord en muis die ze kunnen opbergen in een individuele locker. Deze manier van werken bestond al, maar botste op veel weerstand. De huidige crisis toont aan dat de nood aan hygiëne een belangrijk argument is om onze werkomgeving opgeruimd en net te houden.

Op naar een nieuwe werkomgeving

De coronacrisis dwingt ons als organisatie om de manier waarop we vandaag samenwerken te evalueren. Het is een ideale gelegenheid om onze werkplekstrategie, het leiderschap in de organisatie en onze organisatiecultuur bij te sturen. Ook het menselijke gedrag in de werkomgeving zullen we onder de loep moeten nemen. Dit vraagt begeleiding, opleiding en coaching.

Zin in meer?

Ben ook jij ervan overtuigd dat de klassieke kantoorruimte veel beter benut kan worden? Volg dan de opleiding Strategische werkplekontwikkeling in tijden van corona om je tot in de puntjes voor te bereiden. Of ga je graag nog een stapje verder? Leer dan onder andere een facilitair beleidsplan op te stellen tijdens de opleiding Facility Management van A tot Z.

Wil je er graag nu al invliegen? Lees dan de tips over teamwork terwijl je thuiswerkt in het artikel Het nieuwe samenwerken tijdens corona.

Lees ook