Richtlijn 2020/1057: de EU-detacheringsregels in de transportsector in beweging

01/03/2022

België werkt momenteel aan de (laattijdige) omzetting van de richtlijn 2020/1057. Deze richtlijn maakt deel uit van het zogenaamde Mobility Package. Waar komt deze richtlijn juist vandaan en wat zijn de gevolgen ervan?

Waarover gaat dit?

Op 29 juli 2018 trad de herziene detacheringsrichtlijn (Richtlijn (EU) 2018/957) in werking. Deze werd in België omgezet door de wet van 12 juni 2020 houdende diverse bepalingen inzake de detachering van werknemers en het koninklijk besluit van 15 juli 2020 houdende diverse maatregelen inzake detachering van werknemers.
Voor de transportsector bleven tot nog toe de oude regels van de richtlijn van 1996 (Richtlijn 96/71/EC) van toepassing. De herziene detacheringsrichtlijn voorzag namelijk dat deze slechts van toepassing zou zijn op de transportsector wanneer hiervoor specifieke Europese wetgeving, en bijgevolg ook de vereiste nationale omzetting, in werking zou treden.

Op 15 juli 2020 werd op EU-niveau de Richtlijn (EU) 2020/1057 aangenomen, die voorziet in de specifieke regels met betrekking tot de detachering van bestuurders in de wegvervoersector. De pers meldt nu ook dat er in België omzettingswetgeving in de pijplijn zit. Dat is nodig, aangezien de herziene detacheringsrichtlijn van toepassing moest zijn op de transportsector vanaf 2 februari 2022 en de richtlijn dus tegen dan omgezet moest zijn in nationale wetgeving. België is dan ook helaas weer aan de (te) late kant. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat bijzonder weinig lidstaten deze richtlijn tijdig hebben omgezet.

Volledig artikel en bron: HR Square

Gerelateerde opleidingen

Hoe detachering en/of gelijktijdige tewerkstelling in meerdere landen correct aanpakken ? Ontdek waar je rekening mee moet houden tijdens de live webinar Arbeidsrechtelijke aandachtpunten bij detachering, salary split & working from home abroad waarin Sophie Maes een laatste stand van zaken geeft.

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect