3 x presenteren met pit

De eerste editie van Kluwers studienamiddag ‘Presenteren tot de derde macht’ was een schot in de roos. Een 90-tal enthousiaste deelnemers kreeg er tips & tricks toegeschoven over hoe effectief en attractief te presenteren. KnowHow biedt u 3 opmerkelijke presentatietechnieken die u helpen om kort en krachtig uw boodschap over te brengen of uw voorstel toe te lichten.

Pecha Kucha

In 2003 bedachten Mark Dytham en Astrid Klein, twee in Tokio gevestigde architecten, de presentatietechniek Pecha Kucha. ’Pecha kucha‘ is Japans voor het geroezemoes dat gepaard gaat met conversaties. De techniek legt aan elke presentatie een eenvoudige regel op: exact 20 slides per spreker, exact 20 seconden per slide. De kunst bestaat er dus uit in 6 minuten en 40 seconden te zeggen, en vooral te tonen, wat je kwijt wil.

Uitgangspunt van Pecha Kucha is ‘show-and-tell’. De meeste sprekers praten te veel. Geef hen een microfoon of een PowerPoint en ze stoppen omzeggens niet meer. De strakke regels van Pecha Kucha dwingen je om creatief en ‘to the point’ te zijn en helpen je om langdradige presentaties om te vormen tot verrassende performances. De uitvinding van Pecha Kucha gaf aanleiding tot de organisatie van gelijknamige nachten. De Pecha Kucha Nights zijn informele bijeenkomsten waar creatievelingen hun ideeën en werk met elkaar delen via het Pecha Kucha 20×20-format.

 

Elevator Pitch

Vrij vertaald betekent ‘Elevator Pitch’ een verkoopspraatje-in-de-lift. De naam verwijst naar de tijdsduur die een lift nodig heeft om van de onderste naar de bovenste verdieping te gaan. Stel dat je in de lift staat met de ceo van dat bedrijf, dan moet je erin slagen om – in ongeveer 30 seconden tijd – te vertellen wie je bent en wat je doet. Het doel van je pitch is je toehoorder te laten inschatten of hij jou zou kunnen consulteren voor een opdracht of om na te gaan of jij nuttig kan zijn in zijn netwerk. In een Elevator Pitch kan je gebruik maken van denkbeelden, vergelijkingen en voorbeelden. Dat doe je niet alleen om de feiten kracht bij te zetten, maar ook om de emoties van je gesprekspartner te raken.

Met de Elevator Pitch heb je altijd een vloeiend en passend antwoord klaar. Het kan van pas komen in de meest uiteenlopende situaties: bij een verkoopsopdracht, maar evengoed tijdens een congres of seminar, voor een sollicitatie, op feestjes of in de pauze van een theatervoorstelling, om snel je punt duidelijk te maken.
Tips en voorbeelden:

www.lancelots.nl/netwerken/elevator-pitch

www.verkopersonline.nl/vko-crm/acquisitie/61/de_elevator_pitch.html

 

10-20-30-regel van Kawasaki

De 10-20-30-regel pleit voor een PowerPoint-presentatie

–      van 10 slides

–      die niet meer dan 20 minuten duurt

–      en een lettergrootte van minstens 30 heeft.

Tien slides is volgens bedenker Guy Kawasaki optimaal. Een normaal menselijk wezen zou immers niet meer dan 10 concepten per meeting kunnen vatten. Het beperkte aantal biedt de spreker bovendien de kans de volgorde van de slides te onthouden, waardoor hij verhaal en beeld perfect op elkaar kan afstemmen. Hij klikt pas naar een volgende slide als dat volledig in zijn verhaal past en slechts wanneer hij wil dat het publiek naar het scherm kijkt. De spreker moet de 10 slides in 20 minuten kunnen doorlopen. Vaak krijg je een uur voor je presentatie. Maar de praktische voorbereidingen en de inleiding nemen doorgaans al wat tijd in beslag. Tegelijk blijft er best nog wat ruimte voor discussie of vragen achteraf.

De hele presentatie zou in een minimale lettergrootte van 30 moeten staan. Veel sprekers proberen zoveel mogelijk tekst op één slide te proppen. Volgens Kawasaki omdat ze hun stof niet kennen of omdat ze geloven dat meer tekst meer overtuigt. Maar het tegendeel is waar. Een minimale lettergrootte van 30 dwingt de spreker de belangrijkste boodschap te filteren en duidelijk toe te lichten, bij voorkeur ondersteund door een krachtig beeld.

Bekijk (On)zin van PowerPoint: de kracht van visualisatie, een presentatie met de 10-20-30-opbouw die uiteengezet werd door Sylvie Verleye op de Kluwer-studienamiddag ‘Presenteren tot de derde macht’.

 

Volgende editie ‘Presenteren tot de derde macht’

Op 26 oktober 2010 vindt de volgende editie van de studienamiddag ‘Presenteren tot de derde macht’ plaats.

Interesse? Laat dan hier uw gegevens achter. Wij sturen u, van zodra bekend, alle praktische details door.

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect