8 tips om feedback te geven aan collega’s

Feedback is belangrijk voor ieders carrière, zowel voor starters als ervaren leidinggevenden. Dankzij feedback leren werknemers en managers hun sterktes en zwaktes kennen en dat geeft hen de kans om te groeien: de krachten uitbuiten en de valkuilen vermijden. Maar feedback hoeft niet altijd top-down te zijn. Feedback tussen collega’s zorgt voor betere communicatie op de werkvloer.

Misschien denk je dat medewerkers niet graag feedback krijgen? Dat is nochtans niet waar. Zenger/Folkman onderzocht meer dan 1.000 werknemers en ontdekte dat 72% dacht dat hun werk zou verbeteren na feedback. 57% had liever constructieve kritiek dan complimenten en 92% vond dat negatieve feedback nuttig kan zijn als die op een correcte manier wordt aangebracht. Werknemers staan open voor negatieve feedback, want ze beseffen dat ze daar voordeel uit kunnen halen. Maar hoe moet je constructieve feedback geven? Een antwoord hierop is de peerreview.

Peerreviews zijn er om een algemeen beeld te krijgen van hoe werknemers met elkaar samenwerken. Ze zijn bedoeld om de samenwerking tussen werknemers te verbeteren en een sfeer te scheppen van open communicatie en constructieve feedback. Maar ze zijn niet bedoeld om evaluatiegesprekken met leidinggevenden te vervangen. Enkele tips:

 

Ga uit van goede bedoelingen

Ga ervan uit dat je team het beste met je voor heeft en wilt dat jij beter wordt. Feedback is geen waardeoordeel over iemands persoonlijkheid, maar over hun werk. Probeer feedback daarom zo onpersoonlijk mogelijk te houden. Het voelt soms ongemakkelijk om een collega feedback te geven. Vooral als je hun gevoelens niet wilt kwetsen. Maar als je feedback constructief deelt en je oprecht rekening houdt met de persoon in kwestie, dan doe je het goed.

 

Vermijd ‘sandwichkritiek’ waarbij constructieve kritiek wordt ingepakt met positieve feedback en complimenten.

 

Evalueer regelmatig

Als je regelmatig peerreviews houdt, dan zullen werknemers ze minder als verplichte formaliteiten beschouwen. Peerreviews worden op die manier een dialoog tussen werknemers.

 

Bereid het gesprek voor

Wanneer je je voorbereidt op een feedbackgesprek met een collega, zorg er dan voor dat je de volgende vragen in het achterhoofd houdt:

  • Wat zijn je doelen?
  • Wat willen jullie beiden uit dit gesprek halen?
  • Hoe kunnen jullie samenwerken om die doelen te bereiken?
  • Hoe kun je je collega helpen om te groeien en te verbeteren?

 

Ken je collega

Soms loopt een gesprek niet zo vlot omdat iemand de feedback verkeerd aanbrengt. De beste manier is om je collega eerst te vragen wat die het liefst wilt: een privégesprek of e-mails? Algemene feedback of details? Je kunt ook zeggen wat jouw stijl is, bijvoorbeeld “ik ben een directe persoon en mijn feedback is dat ook.” Zo weten mensen wat ze kunnen verwachten.

 

Get to the point

Vermijd ‘sandwichkritiek’ waarbij constructieve kritiek wordt ingepakt met positieve feedback of complimenten om de kritiek te verzachten. Zeg liever meteen wat het probleem is, daarna discussieer je over hoe de collega zijn sterktes het best kan gebruiken om het probleem op te lossen.

 

Focus niet enkel op wat misgaat

Waardeer mensen op basis van wat ze doen: problemen aanpakken, nieuwe strategieën bedenken, belangrijke projecten afwerken… De meeste mensen beschouwen feedback als een moment om te zeggen wat er allemaal mis ging. Maar eigenlijk is het een moment om te zeggen wat er beter kan. Je moet werknemers een ruim beeld geven van hun vooruitgang, vaardigheden en groei en niet enkel focussen op wat misgaat.

 

Pas je taalgebruik aan

Gebruik passieve zinnen. Op die manier leg je de klemtoon niet op de persoon, maar op het probleem. Vergelijk de volgende zinnen:

“Je hebt de standpunten in dit artikel niet gestaafd met een onderzoek of resultaten.”

“De standpunten van dit artikel zouden sterker zijn met meer onderzoek en resultaten.”

De tweede zin legt de klemtoon niet op de persoon maar op het artikel. Onthoud dat 57% liever constructieve feedback krijgt (Zenger/Folkman). Je collega’s willen weten hoe ze het beter moeten doen en het is jouw plicht om ze daarbij te helpen.

 

Omarm de technologie

Experimenteer met verschillende platformen voor feedback, zoals e-mail, Google Drive, Slack of Evernote. Een voordeel van elektronische feedback is dat je alles gemakkelijk kunt bijhouden. Maar met platformen zoals TinyPulse kun je ‘Cheers’ geven aan medewerkers die goed werk leverden en ook met YouEarnedIt kun je medewerkers real-time complimenten geven. Als dat past bij jullie bedrijfscultuur is het zeker het proberen waard.

 

Zin in meer? Wil je op een efficiënte wijze leren evalueren? Docent Vera Vanderlocht leert je feedback geven en ontvangen in een professionele context.

Bron: HubSpot

Avatar foto

Auteur

Elke De Wit is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in Projectmanagement, Professional skills en Managementsupport. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen in deze vakgebieden, vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen of congressen die beantwoorden aan de leerbehoeften die leven op de markt.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect