Crowdsourcing: perfecte manier om een Young Potential Program te ontwikkelen

Als je alleen gaat, ga je snel. Als je samen gaat, ga je verder. Dat is mijn credo, dat ik graag toepas in mijn job. Al was het maar omdat 2 meer weten dan 1. En creatieve ideeën van velen elkaar versterken.

Crowd watte??

Crowd Development, Crowd sourcing, Crowd funding … Geen mens die deze begrippen nog niet hoorde in vakpers, blogposts of social media. Zelfs TERZAKE wijdde recent een reportage aan City Crowd funding. In essentie is het dit:

Crowdsourcing is een recente ontwikkeling waarbij organisaties (overheid, bedrijven, instituten) of personen gebruikmaken van een grote groep niet vooraf gespecificeerde individuen (professionals, vrijwilligers, geïnteresseerden) voor consultancy, innovatie, beleidsvorming en onderzoek. (Bron: Wikipedia.org)

Bij crowdsourcing doe je dus een beroep op mensen uit je netwerk die je helpen om je doel te bereiken – hetzij met hun kennis hetzij met een financiële investering.

Et voilà. Dat was mijn idee toen ik begon aan de ontwikkeling van een nieuwe opleiding getiteld: ’Young Potentials: startschot voor de managers van morgen.’

 

Geven en nemen

GVE_crowdsourcingOp een zonnige januaridag nodigde ik klanten uit en vroeg hen om mee na te denken over een opleidingstraject voor Young Potentials. Over de inhoud en aanpak. Over de rode draad. Ja, zelfs over de kostprijs van zo’n traject.

 

 

 

Ik heb ervaren dat zo’n crowdsourcing-initiatieven enkel blijven duren als je niet alleen vraagt, maar ook iets kunt teruggeven. Die ‘return’ was voor iedereen anders: voor de één was het inspiratie over hoe zo’n opleidingsprogramma zou kunnen passen voor de eigen Young Potentials. Voor de ander was het de benchmarking met het eigen bedrijfsprogramma. Maar voor iedereen was het uitwisselen van ‘best practices’ met collega HR- en L&D-professionals een onbetwistbare meerwaarde. Mijn eigen ambitie als projectmanager was vooral: hoe steek ik een Young Potential Program in elkaar dat:

  • beantwoordt aan de noden die Young potentials zelf hebben;
  • correspondeert met de ontwikkelingsnoden die L&D naar voor schuift;
  • aansluit op de actuele leervoorkeursstijlen anno 2015 en later;
  • een perfecte voorbereiding is op en aansluit bij de PDP’s (persoonlijke ontwikkelplannen) die voor deze jonge trainees klaar liggen.

 

Consolideren en next steps

Mensen samenbrengen en luisteren naar hun ideeën en suggesties is één ding. Alles consolideren, keuzes maken en het concept finaliseren is heel wat anders. Maar wel iets waarmee ik graag aan de slag ben gegaan. En dat deed ik niet alleen, herinner je mijn credo? “If you want to go far, go together …” Samen met mijn collega-learning consultants, trainers en specialisten hebben we een ambitieus programma ontwikkeld. Helemaal afgestemd op de huidige noden van de managers van morgen.

 

 

 

 

Meer info over wanneer het Young Potential Programma doorgaat kan je terugvinden op www.kluweropleidingen.be/YPOPPNB.

Het programma kan ook aangepast op maat in uw bedrijf. Wilt u meer informatie, laat me dan een berichtje op gude.verhaert@wolterskluwer.be

Wilt u zelf graag eens deelnemen aan zo’n crowd development meeting @Kluwer? Laat het me weten; we zetten u op onze VIP-list!

 

Avatar foto

Auteur

Gude Verhaert is productmanager voor de trainingen in marketing, communicatie en leadership. Voor de ontwikkeling van leeroplossingen in deze domeinen laat ze zich graag inspireren door haar uitgebreid netwerk van trainers en consultants in combinatie met een gezonde interesse voor nieuwe trends en ontwikkelingen in de opleidingswereld. Haar uitdaging? Ervoor zorgen dat professionals permanent bijleren én bijblijven.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect