Beleef de Blue Monday op een roze wolk!

by Florence Brusselmans
Beleef de Blue Monday op een roze wolk!

Blue monday, de vakantie lijkt ver weg, de dagen zijn donker. En dit jaar zorgt het coronabeestje voor extra zwaarmoedigheid. Maar voor je helemaal wegzinkt in jouw monday blues, zet je schrap. Met onderstaande tips beleef je Blue Monday op een roze wolk!

1. Doe een kleine geste voor iemand

Kan jouw collega, vriend(in), vader of zus ook een mentale boost gebruiken? Stop hen een hart onder de riem door een persoonlijk woordje te schrijven. Dat kan met een briefje onder de deur, een simpel sms’je of een korte videoboodschap. Tijd en energie over? Lever dan eens zelfgebakken koekjes aan de deur van één van je buren of vrienden! Door iets liefs te doen voor iemand anders, voel je jezelf meteen ook beter.


2. Zet je favoriete liedje op

Begin de dag met een luide meezinger in de douche, las een livingdansje in als werkpauze of geef een drumsolo van achter je bureau na elke afgewerkte taak. Want muziek verzacht de zeden.


3. Plan een moment van mindfulness in

Een moment van mindfulness kan heel eenvoudig zijn. Installeer jezelf comfortabel op je stoel, op de grond of in de zetel. Adem gedurende vier tellen in door de neus en adem vervolgens even lang uit door de neus. Houd dit enkele minuten aan. That’s it! Je zult zien: door deze eenvoudige ademhalingsoefening daalt je stressniveau en verbetert je concentratievermogen.


4. Ga sporten

Niets zo moeilijk als jezelf op donkere winterdagen in je sporttenue hijsen. Maar de beloning tijdens en achteraf is altijd de moeite waard: een ontspannen geest, een voldaan lichaam en een gratis shotje dopamine en endorfine. Maak buiten een fikse wandeling of ga lopen om je gedachten wat zuurstof te geven. Geen zin om naar buiten te gaan? Rol dan je fitnessmatje uit en doe een kleine work-out in de woonkamer.


5. Plan een leuk moment met collega’s

Doe samen een wandelvergadering of organiseer een korte videocall. Een luchtig incheckmoment waar je elkaar heel kort vertelt hoe je dag gaat en waar je dankbaar voor bent. Goed voor de moraal en de groepsdynamiek!


6. Stop een uur vroeger

Met de zon die deze periode vroeg ondergaat, lijkt het in de late namiddag al tijd om de boeken dicht te doen. En waarom zou je je vandaag geen extra uurtje vrije tijd gunnen? Sla die laptop wat eerder dicht en geniet van een warme thee, een goed boek en een gezellig moment alleen of met je huisgenoten.

Wil je meer aandacht besteden aan welzijn tijdens het werk?

– Volg dan één van deze opleidingen:

Stress verminderen: eenvoudig en voorgoed – vanaf 20-04-2021

Time management: uw tijd, prioriteiten en stress onder controle – vanaf 23-02-2021

Bye bye burn-out – vanaf 18-05-2021

Supervisie vertrouwenspersoon: de 4 opdrachten van vertrouwenspersonen in coronatijden – vanaf 01-04-2021

Lees ook