Communicatie op de werkvloer: 7 tips

Communicatie op de werkvloer: 7 tips
Ook al ben je een kei in je vak, zonder goede communicatie kom je niet ver. Zelfs onbewust geef je boodschappen door met je lichaamstaal. Daarom geven we 7 tips om goed te communiceren op de werkvloer.

Je kan nog zo’n hoogopgeleide professional zijn, als je niet goed kan communiceren met je collega’s en klanten, dan kom je niet ver. Communiceren doe je namelijk de hele dag door: verbaal, non-verbaal, digitaal, visueel… Dat doe je dus liever goed. Daarom zetten we 7 communicatieve vaardigheden op een rijtje voor elke ambitieuze professional.

1. Actief luisteren

Goede communicatie begint met écht luisteren, niet gewoon zwijgen tot het jouw beurt is om te praten. Schenk aandacht aan je gesprekspartner en wees bereid om een dialoog aan te gaan. Begin met je gesprekspartner aan te kijken en vermijd externe afleiding, zoals je gsm. Stel bovendien vragen totdat je het volledige vraagstuk, standpunt, advies of verzoek begrijpt. Je kan altijd het gesprek nog eens bondig samenvatten om aan te tonen dat de boodschap is aangekomen.

Meer tijdens de opleiding Actief luisteren

2. Helder en bondig verbaal communiceren

Draai niet rond de pot. Zeg waar het op staat, direct en beknopt, zonder er doekjes om te winden. Dat doe je door bewust te spreken, het tegenovergestelde van een flapuit dus. Een eerste tip is alleen spreken als je iets zinnigs te zeggen hebt. Denk daarna even na over hoe je de boodschap overbrengt. Houd het tot slot kort en bondig. Dit zijn trouwens ook goede tips voor e-mails en chatberichten.

Meer tijdens de opleidingen Effectief communiceren vanuit eigen krachtMoeilijke gesprekken voeren, Geweldloos communiceren of Succesvol en overtuigend communiceren

3. Non-verbaal communiceren

Non-verbale communicatie bepaalt hoe je overkomt. Daar heeft wat je zegt zelfs weinig mee te maken. Denk dus aan hoe je iets zegt: je volume, toon en intonatie zijn allemaal belangrijk. Daarbovenop komt je fysieke houding: je postuur, gebaren en gezichtsuitdrukkingen. Je zorgt voor een open houding door je schouders laag en ontspannen te houden en je armen niet te kruisen. Een extra tip: oogcontact!

Meer tijdens de opleiding Lichaamstaal voor sterke en authentieke communicatie

4. Vriendelijk zijn

Subtiele vriendelijkheid in je communicatieve uitingen zorgt ervoor dat je collega’s en klanten je aardig vinden, maar ook dat je nog steeds serieus genomen wordt. Denk ook hier aan je stemgeluid én aan je glimlach. Op gepaste momenten kan je ook vriendelijke vragen stellen zoals ‘Leuk weekend gehad?’, een tijdloze klassieker.

Meer tijdens de opleiding Emotionele intelligentie en NLP

5. Zelfvertrouwen hebben

Zelfvertrouwen is een natuurlijke zelfzekerheid, niet te verwarren met arrogantie! Zo toon je dat je gelooft in wat je zegt en dat je dat ook gaat waarmaken. Woorden als ‘misschien’ of ‘euhm’ zijn dus te vermijden. Die zelfzekerheid zit ook in je handelingen. Onderneem zelf actie, doe voorstellen, neem de lead… Volg je woorden op met daden.

Meer tijdens de opleiding Assertief op de werkvloer

6. Empathisch zijn

Empathie is het wondermiddel voor elke gezonde dialoog, discussie en zelfs conflict. Daarmee kom je op dezelfde lijn als je collega of klant. Rekening houden met het perspectief van je gesprekspartner is een belangrijke communicatieve vaardigheid. Toon je inlevingsvermogen bovendien verbaal door zinnen te gebruiken zoals ‘Ik begrijp dat jij…’. Door empathie te tonen leid je elk gesprek in goede banen.

Meer tijdens de opleiding Emotionele intelligentie en NLP

7. Feedback geven en ontvangen

Zonder feedback weet je niet of je goed of slecht bezig bent. Feedback accepteren én waarderen is belangrijk! Positieve feedback ontvangen kan met een kort en krachtige ‘Bedankt’. Het is niet nodig om een compliment te downtonen, maar hemel jezelf ook zeker niet op. Gaat het om negatieve feedback, luister dan goed, stel vragen en doe voorstellen voor verbeteringen. Geef je feedback, zorg er dan voor dat 80% positief is. Ook publiekelijk een snel compliment mag zeker geuit worden. Met negatieve feedback kan je afdwalingen corrigeren. Geef deze zorgvuldig, uitvoerig en vooral onder vier ogen.

Meer tijdens de opleiding Feedback geven en ontvangen, Moeilijke gesprekken voeren of Gericht communiceren met NLP

Bron: gesprekstechnieken.com

Zin in meer?

Wil je nog een stapje verder gaan? Er zijn nog heel wat communicatievaardigheden die je kan leren. Denk maar aan presentatietechnieken, storytelling, schriftelijke communicatie of rapporteren. Je ontdekt er alles over in ons opleidingsaanbod.

Interesse in andere artikels over Professional skills? Klik dan hier.

 

Avatar foto

Auteur

Elke De Wit is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in Projectmanagement, Professional skills en Managementsupport. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen in deze vakgebieden, vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen of congressen die beantwoorden aan de leerbehoeften die leven op de markt.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect