De skills van morgen leer je vandaag

Welke skills heb je zeker nodig op de toekomstige werkvloer? Dat weten we vandaag en we kunnen er alvast op inspelen. Het World Economic Forum maakte alvast een lijstje met enkele Work Skills die we in de toekomst zeker nodig hebben.

 

Complex Problem Solving

Daar waar dagelijkse, repetitieve zaken meer en meer door computers opgelost worden, is het aan de mensen om oplossingen voor de complexe problemen te vinden. Dat kan enkel als je verschillende skills met elkaar combineert, zoals kritisch nadenken, creativiteit en samenwerken met anderen.

 

Empathie werkt

Op het lijstje van de Future Work Skills staat ‘emotionele intelligentie’ mee bovenaan. Er is heel veel onderzoek en meting gedaan naar de manier waarop ons brein werkt. De resultaten hiervan tonen aan dat wanneer mensen connectie maken er beter gepresteerd wordt. Wanneer twee ingenieurs elkaar goed aanvoelen samenwerken, kan dat bijzondere resultaten geven.

 

Begin met het waarom

Non-verbale communicatie blijft cruciaal. Een positieve context kan je creëren door in de ogen te kijken en te glimlachen. Hierdoor zal de ander onbewust meer openstaan voor jouw ideeën en kan je samen betere resultaten boeken. Begin je communicatie altijd met de ‘waarom’ vooraleer je de ‘wat’ uit de doeken doet. Dat stimuleert het meedenken en faciliteert co-creatie.

 

De skills van morgen moet je vandaag verwerven

Kijk kritisch naar je skills vandaag en plan hoe je de skills die morgen nodig zijn gaat verwerven. Slim is om daarvoor je hele netwerk in te zetten: opleidingen, je interesses aanboren of  ervaring opdoen in je plaatselijke sportclub. Als je iets snel en efficiënt wil leren dan is weten ‘waarom’ een krachtige drijfveer. Als je permanent opportuniteiten zoekt om bij te leren, dan zal je snel vooruitgang boeken. Wacht niet tot het op een presenteerblaadje bij jou komt maar ga vandaag actief op zoek naar de skills van morgen.

 

Maak je klaar voor het nieuwe werken

Wat  je huidige situatie ook is, iedereen moet zich voorbereiden voor het nieuwste nieuwe werken. Jobs en functies evolueren sneller dan ooit, net daarom is het goed, en broodnodig, permanent nieuwe zaken te leren. Een echte boost voor je eigenwaarde, want bijleren is positief en geeft een goed gevoel.

 

Nieuwe inzichten via Social

Naarmate de problemen complexer worden, je snel inzichten of kennis moet delen en vinden, is ‘geconnecteerd’ werken dé manier. Werken met Entreprise Social Networks (ESN) zoals Yammer, Slack of IBM Connections, creëert openheid en geeft je onverwachte inzichten. Aan de andere kant vraagt het moed en leadership, want iedereen kan meekijken. Het grote voordeel is dat je in een korte tijd heel wat kan oppikken. Social wint het duidelijk van e-mails die veel tijd in beslag nemen en slechts een beperkt bereik hebben.

Geconnecteerd werken zorgt daarbij ook voor sociale erkenning en geeft een digitale footprint, die deel uitmaakt van je identiteit. Bij IBM hebben ze een Personal Social Dashboard, enkel zichtbaar voor de medewerker zelf. Het toont je activiteit op de verschillende kanalen. En je krijgt advies van de computer hoe je je digitale voetafdruk kan vergroten en versterken.

 

Welkom in de cognitive era

Nieuwe technologieën zijn mogelijk omdat we onze computers almaar slimmer maken, o.a dankzij artificiële intelligentie en deep learning. ‘Cognitive era’ noemen we dat, reken maar dat dit binnenkort een nog grotere impact gaat hebben op elk facet van ons leven en werk.

 

Open communities, leeromgeving bij uitstek

Het is belangrijk om een aantal communities te volgen en zo up to date te blijven. Dit zijn geweldige leeromgevingen, ze zijn dynamisch en zelfregulerend. Bij het volgen van discussies van specialisten steek je heel wat op. Iedereen kan trouwens een community starten en laten groeien.

 

Principes van cognitive computing

Ginni Rometty, CEO van IBM zegt over cognitive computing: “Cognitieve systemen denken mee na over data, ze formuleren hypotheses en besluiten. Meer nog, ze leren uit hun ervaringen en uit de interactie met mensen. Bij IBM hanteren we, net zoals voor elke nieuwe technologie, deze principes in verband met cognitive.”

 

Doel

Artificiële intelligentie en cognitive zijn er om de menselijke intelligentie te vergroten.

Het is van vitaal belang dat mensen cognitive kunnen vertrouwen. Daarom moet duidelijk zijn wanneer en voor wat artificiële intelligentie ingezet wordt, welke de databronnen zijn en hoe deze te beschermen.

De mens blijft voor IBM een belangrijke rol spelen in cognitive. Het is pas wanneer mens en computer samenwerken dat we het maximum uit cognitive kunnen halen.

 

Cognitive computing in de praktijk

Een voorbeeld van van cognitive computing is bv. een handgeschreven cv inscannen en een hele persoonlijkheidsanalyse ontvangen. De computer gaat ook het digitale gedrag van de kandidaat na, niet alleen hoeveel Tweets iemand verstuurt en hoe lang ze zijn. De slimme computer heeft ook gevoel voor de stijl en toon.

Chatbox is nog een ander middel. Hier worden veel voorkomende vragen van klanten of van (nieuwe) medewerkers in eerste instantie door de computer beantwoord op basis van de cognitive capability van de computer. Zoals: “Hoe vraag ik vakantie aan of wat te doen als ik een vervangwagen nodig heb?”

 

Zin in meer?

Is er ruimte voor verbetering op digitaal vlak? Volg dan een van onze digital skills trainingen. Deze speciaal ontwikkelde en geselecteerde opleidingen geven u een stevige, digitale voorsprong. Met een beperkte tijdsinvestering. Ideaal in de snelle, digitale wereld.

Avatar foto

Auteur

Elke De Wit is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in Projectmanagement, Professional skills en Managementsupport. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen in deze vakgebieden, vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen of congressen die beantwoorden aan de leerbehoeften die leven op de markt.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect