Haal alles uit sociale media: 10 do’s & don’ts

Sociale media zijn overal. Ook op de werkvloer. Maar gebruikt u ze ook professioneel? Of weet u niet hoe? Kluwer zet u op weg met een nieuwe website boordevol opleidingen om sociale media echt professioneel te gebruiken.

Voelt u ook het potentieel van Twitter, Facebook en LinkedIn voor uw organisatie, maar weet u niet hoe eraan te beginnen? U bent niet alleen. Sociale media mogen dan wel trendy zijn, zonder de juiste kennis brengen ze u bitter weinig op.

Sollicitanten overtuigen? Klanten winnen? Uw merk in de kijker zetten? Uw service optimaliseren? Het kan allemaal via sociale media. Kluwer Opleidingen zet u alvast op weg met enkele basistips:

 

1. Start niet in het wilde weg
Sociale media goed gebruiken, houdt meer in dan een account creëren, inloggen en in het wilde weg beginnen posten. U hebt een sociale media-strategie nodig. Wat wilt u bereiken? Wie zet u daarvoor aan het werk? Wat is uw timing? Wat wilt u meten? Doe hiervoor een beroep op experten met bewezen ervaring.

 

2. Reageer snel en gepast
Als u berichten de wereld instuurt, zal u ook reacties krijgen. Zorg ervoor dat u mensen hebt om op die berichten te reageren. Zo bouwt u een gegarandeerd een hechte band met uw doelpubliek.

 

3. Ken uw publiek
Zit uw doelgroep vooral op Facebook, Twitter of LinkedIn? Besef dat elk sociaal netwerk zijn mogelijkheden en eigenschappen heeft. Vaak vragen die om een andere aanpak. Pas uw boodschap daarom altijd aan in functie van het sociaal netwerk en uw doelgroep.

 

4. Houd de conversatie levend
Vermijd dat uw aanwezigheid op de sociale media zich beperkt tot eenrichtingsverkeer. De sterkte van sociale netwerken is net dat u waar en wanneer u wilt conversaties kan starten met uw doelpubliek. Door te converseren creëert u bovendien betrokkenheid met uw merk.

 

5. Creëer kwalitatieve inhoud
‘Sharing’ is waar sociale media om draait. Informatie wordt echter pas gedeeld als die kwalitatief en relevant is. Als u daarin slaagt, maken uw volgers, fans en bezoekers gratis reclame voor u.

 

6. Meten is weten
Sociale media hebben het voordeel dat u eenvoudig te weten kan komen hoeveel mensen uw boodschap onder ogen krijgen. U leert snel wat wel werkt en wat niet. U kunt ook in kaart brengen welke sociale media de grootste stroom bezoekers naar uw website genereren.

 

7. Vergeet uw huisstijl niet
Een huisstijl is er niet alleen voor briefpapier en de website. Ook de sociale media waar u actief bent, kan u in minder of meerdere mate aanpassen aan uw look & feel. Doe beroep op een wegdesigner voor een professionele en consequente uitstraling.

 

8. Laat uw volgers niet in de kou
De zoveelste volger op Twitter of ‘like’ op Facebook mag dan een mooi getal zijn, zonder een aangepaste strategie bent u er niets mee. Bedenk op voorhand wat u met die volgers wil doen. Enkele mogelijkheden: promoot acties, doe aan doelgroeponderzoek, lever online klantenservice…

 

9. En wat zeggen ze over u?
Tools als Google Alerts en tweetalarm.com zorgen ervoor dat u op de hoogte wordt gebracht als er iets over uw bedrijf, merk of dienst verschijnt op de sociale media. Zo zorgt u ervoor dat geen nieuwtje onzichtbaar blijft.

 

 

Wilt u meer weten over wat sociale media op professioneel vlak voor u kunnen betekenen? Ontdek het volledige aanbod van social media-trainingen op onze website.

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect