Presenteren? Deze tips helpen je vooruit!

Wat weet je publiek de volgende dag nog van je presentatie? Helaas, niet zo veel. Daarom is het tegenwoordig des te belangrijker om je presentatie zo boeiend en overtuigend mogelijk te maken. Hoe doe je dat? Eén manier is trucjes gebruiken uit iets wat ons nog altijd uren aan een stuk kan boeien: de film. Expert Ted Frank deelt zijn 6 tips.

 

Een verhaal vertellen zoals in de film is ideaal voor bedrijfspresentaties omdat het steunt op dezelfde principes die we allemaal zoeken in presentaties: eenvoudig, snel, visueel en krachtig. Het goede nieuws is dat je heel wat filmkracht in je presentatie kunt stoppen zonder zelfs maar een video te gebruiken.

 

1. Gedraag je als een scenarioschrijver

Scenarioschrijvers kunnen zo snel en krachtig schrijven omdat ze starten vanuit drie sleutelscènes en de rest van de film daarrond bouwen. Zakenmensen kunnen hetzelfde doen: beslis welke drie dingen het belangrijkst zijn en die in de verf zetten. Zo zal je je presentatie makkelijker kunnen schrijven en kunnen kiezen wat de mensen onthouden.

 

2. Kill your darlings

Nu je de rode draad van je verhaal hebt, knip je eruit wat je niet nodig hebt. Scenarioschrijvers herleiden de roman tot een pagina of 150, de regisseurs korten het script in en tot slot slanken de redacteurs het verhaal af tot wat we op het scherm te zien krijgen.

Spreek dus een collega aan die dicht genoeg bij je werk staat om het te begrijpen, maar ver genoeg van jouw taak staat. Vertel hem of haar welke drie hoofdpunten je wilt dat je stakeholders onthouden en vraag hem of haar vervolgens alles wat in de weg staat, weg te knippen.


3. Bijvoorbeeld

We weten allemaal hoeveel gemakkelijker het is een concept te begrijpen en te onthouden wanneer we het horen of zien aan de hand van een voorbeeld. Het voorbeeld helpt ons er vat op te krijgen. Sluit je presentatie vervolgens af met de opportuniteit die je biedt aan je stakeholders. Breng het voorbeeld en de opportuniteit samen en je geeft hen niet alleen een verhaal waarin ze zichzelf herkennen, maar dat ze ook kunnen gebruiken.

 

4. Kan je het visueel maken? Nog beter!

Net zoals een voorbeeld ons helpt er vat op te krijgen, zo maakt het zien van dat voorbeeld het nog duidelijker. Het brengt ook iedereen op dezelfde golflengte, omdat we allemaal hetzelfde zien. En terwijl we normaal gezien automatisch naar een tekening of animatie toe worden gezogen, kan een foto zelfs nog nuttiger zijn omdat er op foto’s echte dingen te zien zijn. Dat maakt het voor stakeholders nog makkelijker om zich erin te herkennen en het te geloven.

 

5. Emoties trekken de aandacht

De waarheid is dat, wie we ook zijn, we worden beïnvloed door onze emoties. De rationele kant van mensen aanspreken en hen informatie verstrekken heeft dus zijn limieten. Als je wilt dat mensen achter je gaan staan, moet je hen inspireren en hen doen geloven.

 

6. Speel geen verstoppertje

Kom van achter je projector voor het scherm staan! Zo kom je al een stuk boeiender over. Ten eerste omdat ze zien dat de woorden uit jouw mond komen, wat je geloofwaardigheid verhoogt. Maar zo kan je ook je communicatie ondersteunen met gebaren en lichaamstaal.

 

Zin in meer?

Moet je af en toe een woordje uitleg doen bij vergaderingen? Een presentatie geven aan collega’s? Een toespraak houden? Zorg voor een optimale voorbereiding en schrijf je in voor de opleiding ‘Presentatietechnieken: boeiend leren presenteren’.

Trek de aandacht en maak je presentatie visueel. In de sessie ‘Visual storytelling’ leer je een krachtig en helder verhaal te brengen door middel van beelden.

 

Bron: greatleadershipbydan.com

Avatar foto

Auteur

Elke De Wit is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in Projectmanagement, Professional skills en Managementsupport. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen in deze vakgebieden, vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen of congressen die beantwoorden aan de leerbehoeften die leven op de markt.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect