Social media brengen tijdwinst en kennis binnen handbereik

Slechts een op de twintig bedrijven gebruikt sociale media in zijn leeraanbod. Dat blijkt uit de Kluwer Learning Indicator. Nochtans kan er zo heel wat geleerd en gedeeld worden. Dat bewijst deze case van Alcatel-Lucent.

Twee jaar geleden. Wereldwijd begon een vijftiental medewerkers van Alcatel-Lucent spontaan ideeën te delen rond het gebruik van sociale media. “Onze focus lag op strategie en efficiëntie”, vertelt Eveline Verschraegen, die toen als marketeer het gebruik van sociale media mee promootte. “Tot dan waren sociale media en collaboration tools erg gefragmenteerd binnen onze organisatie. Elke afdeling had eigen tools terwijl hét voordeel van sociale media net het grote bereik is: kennisuitwisseling over afdelingen en landen heen.”

Eveline Verschraegen stootte niet alleen op een zeer gefragmenteerde aanpak, er werden ook zeer veel verschillende kanalen gebruikt: SharePoint, Yammer, e-mail, shared folders, enzovoort. “Toen zijn we op Jive gestoten. Je kan het vergelijken met een bedrijfsversie van Facebook. Het bestaat uit ‘communities’, ‘blogs’ en ‘groups of interest’ die je zelf kan aanmaken of waarbij je je kan aansluiten. Ook het delen van documenten – van video tot spreadsheets – gaat snel en eenvoudig. Zelfs projectmanagement – wat moet tegen wanneer klaar zijn – kan je via Jive beheren.”

 

Niemand baas
Ondertussen maken wereldwijd zo’n 69.000 werknemers van Alcatel-Lucent gebruik van ‘Engage’, de naam die het bedrijf intern aan Jive gegeven heeft. “In de groep die ik aangemaakt heb rond social media kom ik in contact met collega’s wereldwijd uit marketing, hr en communicatie waarvan ik voordien niet wist dat ze ook met social media bezig waren.”

Essentieel in hoe Alcatel-Lucent Engage gebruikt en promoot, is de platte structuur van de communities. “Niemand is ‘baas’ van een groep”, legt Eveline Verschraegen uit. “Elke groep heeft wel een mission statement; die van de sociale media-groep is om goede praktijkvoorbeelden te delen.”

Om zoveel mogelijk werknemers te betrekken, is bij Alcatel-Lucent iedereen vrij om een groep op te starten. Niet alle groepen zijn werkgerelateerd. “Er is de groep fotografie, opgestart door fanatieke fotografen tussen onze medewerkers. In die groep hebben we opgeroepen om hun foto’s te gebruiken in bedrijfsbrochures en dergelijke.”

 

4.000 groepen
Maar het grote voordeel van Engage is de snelheid waarmee kennis gedeeld en gevonden kan worden. “Collega’s die in alle uithoeken van de wereld werken en die elkaar nooit eerder hebben ontmoet, vinden mekaar op Engage. Wie met een vraag zit, geraakt niet alleen veel sneller bij de expert die hij nodig heeft, dankzij dit platform wordt ook veel kennis gedeeld die we anders niet spontaan zouden delen, gewoon omdat niemand erom vraagt.”

Dat Engage snel aansloeg, blijkt uit de cijfers. Op de dag van de lancering waren er 100 leden, drie weken later 3.000. “Zonder enige communicatie, gewoon mensen die anderen uitnodigden. Na de officiële lancering zaten we al vlug aan 12.000 leden en 800 groepen. Een jaar later: 52.000 leden en 3.000 groepen. Enkele weken geleden: 69.000 leden en 4.000 groepen.”

Cijfers voor 2011 vertellen dat 45 procent van de leden actief is op Engage.
“Zij loggen in, lezen, downloaden documenten… Een kwart participeert door vragen te beantwoorden of comments te geven. 12 procent is contributor: zij laden zelf documenten op.”

 

Anders werken
Is Eveline Verschraegen daar tevreden mee? “We hebben nooit gezegd: dit willen we bereiken. De reis is belangrijker dan de bestemming. We hebben ons ook nooit de vraag gesteld of we tevreden zijn over e-mail binnen ons bedrijf. Je kan dat niet kwantificeren. Wat telt, is dat je kanalen efficiënt gebruikt, dat relevante kennis naar voren wordt gehaald. En dat lukt prima via Engage. Mensen die het netwerk gebruiken, sparen tijd. Het past ook perfect binnen de nieuwe manier van werken: vanop afstand, van thuis uit.”

Een beslissende factor voor het succes van Engage bij Alcatel-Lucent is de aanwezigheid van de ceo op het platform. “Elke maand schrijft onze ceo een blog, vaak met persoonlijke verhalen, waarop hij veel reacties krijgt. Dat neemt bij veel medewerkers de rem weg om ook zelf vragen of ervaringen te posten, waar vaak enige schroom voor moet worden overwonnen.”

 

 

Eveline Verschraegen is verantwoordelijk voor Advertising Operations and Creative (mobile commerce) bij Alcatel-Lucent. Hiernaast vervult ze de rol van social media strategist. Ze is één van de wereldwijd 19 ‘advocates’* die Engage promoten en in goede banen leiden.

 

*One that supports or promotes the interests of another.

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect