“Social media is a means to an end, not the end itself.” Gartner – The Social Organization

U gelooft niet in de sérieux van social media? U denkt vooral aan problemen met ICT? Dan overtuig ik u graag van het tegendeel. Social media zijn niet alleen nuttig voor onze professionele ontwikkeling, ze zorgen ook dat onze organisaties sterker worden.

Positief effect van ‘social collaboration’
De consultants van McKinsey doen sinds 2007 onderzoek naar het effect van social media op organisaties en hun businessresultaten. De resultaten en de cijfers zijn verbluffend. Jaar na jaar blijkt dat social media de financiële resultaten en de wendbaarheid van de organisatie positief beïnvloeden.

Uit het rapport:
“Social technologies boost a company’s financial performance and market share. […] Executives say that their companies are using social technologies to increase their agility and to manage organizational complexity.” (McKinsey Quarterly – Nov. 2011)

De bevraagde organisaties koppelen volgende voordelen direct aan het gebruik van social media:

  • snellere toegang tot experten, en dus snellere toegang tot kennis én een sneller antwoord op vragen
  • ontdekking van talent in huis dat tot dan toe niet gekend was
  • hogere tevredenheid van medewerkers
  • hoger aantal innovaties.

Gelijkaardige positieve geluiden horen we bij andere consultants. Frost & Sullivan schrijft: “Social software is improving  customer service […] and improving collaboration and productivity across geographically dispersed teams […]”.  En IBM somt de volgende voordelen op:

 

 

 

 

Ver-van-mijn-bed-show?
Misschien bent u niet overtuigd van de relevantie van deze bronnen voor uw organisatie hier in België? Laten we daarom dichter bij huis blijven. Ik heb een mooi succesverhaal voor u: dat van Yammer & Ideascale bij Kluwer België.

Ongeveer een jaar geleden besliste het directieteam van Kluwer België om van start te gaan met Yammer. Yammer is een sociaal netwerk dat u kunt vergelijken met Facebook, met dit verschil dat Yammer enkel gebruikt wordt voor professionele doeleinden.
Tegelijkertijd wilde Kluwer zijn innoveringsvermogen stimuleren en lanceerde het project Kluwer Inspiration Market. Ideascale bleek een geschikte tool om innovatieve ideeën samen te brengen.

Yammer en Ideascale
Yammer en Ideascale werden samen een groot succes dat binnen Kluwer veel dynamiek en energie heeft vrijgemaakt. Hoe komt dat eigenlijk?

  • Van een “hiërarchisch” model naar een “networked organization”
    Iedereen zit op Yammer en Ideascale (ook de vakbond!). Iedereen kan op Ideascale creatieve ideeën posten. Elk idee is evenveel waard én wordt gekwoteerd door alle medewerkers. Dat heeft als rechtstreeks gevolg dat ideeën niet worden tegengehouden door middle managers, bij uitstek de poortwachters van informatie.  Integendeel: vernieuwende ideeën worden opgemerkt en opgepikt door het topmanagement.
  • Je bent even slim als je eigen netwerk
    Wanneer een medewerker een vraag heeft, post hij die op Yammer. Hij mag er op rekenen dat hij binnen de 12 uur verschillende reacties en antwoorden krijgt op zijn vraag. Gevolg? Snellere toegang tot kennis en ervaring – en minder mails!
  • Bruggen slaan over silo’s heen
    Yammer kent geen silo’s. Het gebruik van Yammer haalt grenzen naar beneden:  grenzen tussen hiërarchische niveaus, tussen silo’s,  tussen business units en tussen geografisch verspreide sites.

Het succes van dit project overtuigde het directieteam van Kluwer België van de kracht van social collaboration en de versnellende rol die social media daarbij spelen.

Heb ik uw interesse gewekt? Reageer gerust als u meer wil weten over Yammer of Ideascale, of als u graag van gedachten wisselt over de mogelijkheden van social media voor uw organisatie.

Meer weten over Social Learning?

Op 18 oktober 2012 vindt de opleiding Social media en L&D: het paar van de toekomst plaats.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect